perhall skrev:Jag har massor av tester och mönstret om ljudnivå är tydligt. Men klart att däck, motor och fjädring är viktigt, så stor är ju inte skillnaden. Men jag kör regelbundet en S60 T3 med mjuka chassit och conti 215-50-17 och den bullrar märkbart mer än V70:n i alla lägen. Bullrig är den dock inte. Och den kan nog vara tystare än min tidigare V70II R-Design med PIrelli Zero.
Svårt att reda ut sånt här men i alla tester hamnar ju V70:n som tystast, i såväl Teknikens Värld som Expressen och Vi Bilägare. Och det handlar om dels om db, dels om upplevt buller. I tyska ams var V70 flera db tystare än Audi A6. V60 kommer ok till gällande ljud men inte så bra.
PH
Håller med helt här, tror också det är så.
V70:n är såklart tystare än V60:n i grunden, MEN det är inte så stor skillnad att den klarar sämre fjädring och/eller bullrigare däck.
I alla fall här runt Sthlm med sin grova asfalt, spelar däck och fjädring stor roll.
Och laminerade rutor gör också skillnad på vindljud i motorvägsfart.
Ett Sport/R-chassi kommer alltid vara bullrigare än ett comfort/four-C även om sport-chassit sitter på en V70.
Ursäkta tråd kapningen då tråden egentligen handlade om D2 aut...
Vidhåller att det är en sällsynt dålig (i alla fall tråkig) kombination.
Bosse