Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lepettersson
Jag köpte en v60 r-design t3 (gått 8300) för tre veckor sedan och har redan haft problem med den.

Efter fem dagar så började motorlampan lysa. Åkte in och lämnade den men de visste inte vad det va.
Efter sex dagar lösa motorlampan igen. Var inne och de fick den släkt men vet inte orsaken.
Efter 20 dagar börjar bilen gnissla. Speciellt vid låga farter.

Jag börjar bli trött på problemen och tänkte höra vad jag kan göra för att reklamera den eller få en ny.

Tacksam för snabbt svar!
Användarvisningsbild
av crumpets
Jo, och då kommer de laga den. De lär inte göra återköp. Man brukar ha 3 chanser på sig att reparera när man sålt en produkt som strular, sedan är det normen att köpa tillbaka den.
av specos
Hrm. Att du skrev över den på din far ligger nog inte direkt till din fördel. Du äger ju inte bilen längre och du bör ju då inte kunna reklamera den. Och din far "köpte" den av dig och då är ju du avtalspart mellan din far och dig.

Hör med din konsumentvägledare eller en jurist. Samtidigt beror det ju på bilfirmans inställning.
Om vi säger att du inte hade överlåtit bilen till din far: I princip alla fel som uppkommer inom 6 månader anses som ursprungliga och skall åtgärdas av säljaren (givet det är en bilfirma).
Du kan kräva (om ett fel föreligger): " ...avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet"

Sedan är det oftast inte så enkelt att du bara lämnar tillbaka den...

Motorlampan bör de väl kunna läsa av felkoden?
Gnissel kan exempelvis vara bromsarna.

Du har köpt den på en "Hasse-runt-hörnet"?

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]