Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av latitude
Hei alle.

Jeg pendler til Norge fra Strömstad 75 km hver vei hver dag pluss litt annen kjøring, så det blir ca 4000 mil om året.
Har kjört en Golf BMT DSG til nå, men vil ha en bil jeg sitter litt bedre i siden jeg er lang, men ellers er Golfen stor nok. V40 er for trang.
Krav er god förerstol, nære til rattet, diesel, automat, tyst og stadig i höga farter, god ekonomi og parkeringsvarmer. Masse utstyr og lull-lull er ikke så viktig. Om BMW 3-serie hadde hatt framhjulsdrift og parkeringsvarmer, hadde den passet godt.
Jeg har en v70 og en Transporter 4-motion også, så resten av behovet er dekket.
Så da lurer jeg på en V60, men hvilken? Jeg kan ingenting om bil.

På forhånd takk.
T.T.
av Linqid
Om du redan har en V70 och en VW Transporter, varför inte en S60 D4 med den nya 8-stegade automatlådan istället för ännu en kombi?
Behöver du inte massa lull-lull, ny teknik och stora fälgar kan du nog få loss en S60 D4 med Momentum-paket, automat och klimatpaket med VOC för runt 300', give or take.

Prioriterar du komfort hade jag valt touringchassit, vill du ha en något fastare upplevelse fungerar std-chassit bra. Jag har inte upplevt det som stötigt de gånger jag kört en 60-serie, men många på forumet verkar tycka att komfortchassit är tillräckligt fast även det.
Tack Linqid. Bra tips. Men jag tror faktisk jag vill ha en kombi, jag synes den er snyggare och tror andrahandsvärdet er bättre. Jag söker på Blocket/BytBil så är det ganska förvirrande med D3, D4, D4e og D5, fyra och 5 cyl. Der är svårt och skilja. 8-steg aut höres bra ut, men er den med ny motor från 2013 och heter den D4 också?

Tack och hei!
latitude skrev:Tack Linqid. Bra tips. Men jag tror faktisk jag vill ha en kombi, jag synes den er snyggare och tror andrahandsvärdet er bättre. Jag söker på Blocket/BytBil så är det ganska förvirrande med D3, D4, D4e og D5, fyra och 5 cyl. Der är svårt och skilja. 8-steg aut höres bra ut, men er den med ny motor från 2013 och heter den D4 också?

Tack och hei!
8-steg aut får du med den nya VEA motorn. Letar du efter en ny eller begagnad bil? Hur prioriterar du motorns rapphet Osv?
latitude skrev:Tack Linqid. Bra tips. Men jag tror faktisk jag vill ha en kombi, jag synes den er snyggare och tror andrahandsvärdet er bättre. Jag söker på Blocket/BytBil så är det ganska förvirrande med D3, D4, D4e og D5, fyra och 5 cyl. Der är svårt och skilja. 8-steg aut höres bra ut, men er den med ny motor från 2013 och heter den D4 också?

Tack och hei!
Då är ju V60 ett utmärkt exempel, och mitt förslag går att applicera på den bilen med då det enda som skiljer bilarna åt är just sedan/kombi. Beteckningen D3/D4/D5 betyder olika beroende på vilken årsmodell biler har och om det är AWD eller inte.

Ska du köpa en ny bil eller begagnad?

Motorn D3 är fram till och med MY12 (ModelYear 2012) på 163 hk. Från MY13 bytte den namn till D4, och en ny variant på 136 hk fick ta över namnet D3.
D5 har sekventiell turbo och har 205-215 hk beroende på årsmodell. Samtliga har 6-stegad automatlåda, D4 och D5 finns med AWD.

En bit in på MY14 lanserades nya D4 VEA med 4-cylindrig motor och 181 hk (8-stegad automat). Det finns alltså tidiga MY14 som heter D4 och har 163 hk, så kolla noga. I samband med att VEA lanserades fick D4 AWD (som fortfarande är 5-cyl, 6-stegad aut) också 181 hk, och det är det som gäller än idag.

Lycka till!
svergie2 skrev:

Tack och hei!
8-steg aut får du med den nya VEA motorn. Letar du efter en ny eller begagnad bil? Hur prioriterar du motorns rapphet Osv?
OK, det er bra å veta. Jag tar gärna en begagnad om den är max ett år gammal, gått mindre en 3500 mil, och priset är bra vs en ny. Jag byter ofta, så det är bra att undvika värsta värdeminskningen.
Golfen jag kör idag duger, men saknar lite mer kraft for å komma undan "ovana trafikanter"... Förbrukning snitt på 6400 mil 5,8 100/km. Testade BMW med 183 hk, snitt 5,5... Jag kör nästan bara motorväg och snittar 110-114 avhängig av trafik. Max speed 135 kmt.
Linqid skrev:

Tack och hei!
Då är ju V60 ett utmärkt exempel, och mitt förslag går att applicera på den bilen med då det enda som skiljer bilarna åt är just sedan/kombi. Beteckningen D3/D4/D5 betyder olika beroende på vilken årsmodell biler har och om det är AWD eller inte.

Ska du köpa en ny bil eller begagnad?

Motorn D3 är fram till och med MY12 (ModelYear 2012) på 163 hk. Från MY13 bytte den namn till D4, och en ny variant på 136 hk fick ta över namnet D3.
D5 har sekventiell turbo och har 205-215 hk beroende på årsmodell. Samtliga har 6-stegad automatlåda, D4 och D5 finns med AWD.

En bit in på MY14 lanserades nya D4 VEA med 4-cylindrig motor och 181 hk (8-stegad automat). Det finns alltså tidiga MY14 som heter D4 och har 163 hk, så kolla noga. I samband med att VEA lanserades fick D4 AWD (som fortfarande är 5-cyl, 6-stegad aut) också 181 hk, och det är det som gäller än idag.

Lycka till!
Wow, det var mycket å hålla reda på for en som nästan bara kört LandCruiser hela sitt liv.
Så MY14 med VEA181 8-steg värkar vara något för mej. Bare förbrukningen är god. Drivstoff prisen var over 17,- vissa ställen idag.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]