Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krillur
Hallå där. Är ägare till en nyanskaffad V60 T4F. Problemet är att det är en fördröjning på gasresponsen på uppskattningsvis 0,3-0,5 sekunder. Står jag still vid en rondell och får en lucka och jag trampar till hastigt på gasen så tar det typ 0,5 sekunder innan bilen reagerar och åker i väg, då blir det med ett ryck eftersom man tappar känslan över hur mycket gas man ska ge. Är det nån som känner igen problemet och eventuellt vet vad det beror på?
Jag har en tid hos Volvo 14:e juli men jag är nyfiken redan nu.

Med vänlig hälsning Krillur...
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag känner igen beteendet från min V70 T4. Jag störde mig en del på det när bilen var ny men nu tycker jag inte att det blir så längre. Jag tror att det beror på att jag och gaspedalen lärt känna varandra bättre.

Jag minns att för att komma iväg snabbt så behövde man trampa till gaspedalen mer än man var van vid och då blev det ofta hjulspinn. Jag tror inte att du har ett fel på din bil utan att du bara är ovan vid Powershiftlådan.

Jag skapade en tråd om hjulspinnseffekten och växellådan då när jag störde mig på detta.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=100043

Nu fungerar det hur bra som helst dock. Antingen har jag haft glädje av ny mjukvara som stoppats in i bilen i samband med service eller så har jag lärt mig att hantera lådan bättre.
av perhall
Har en manuell T4. Den har inte seg gasrespons. Mycket kvickare gasrespons än t ex en 2,5 FT (ingen jämförelse av motorerna i övrigt här..). Så antingen beror det på PS eller på att något är fel...
av Krillur
Det känns ju som om det är motorn som inte reagerar på gaspådraget. Står jag still på neutralen och duttar på gasen så reagerar den sent, tex om jag snabbt trampar till pedalen fullt och släpper så reagerar motorn på ett lågt gaspådrag när pedalen är på väg tillbaka. Riktigt irriterande när man snabbt måste iväg från stillastående tycker jag, men det kanske är en vanesak.
Användarvisningsbild
av leiwi
Hej
Tror att du har fel i någon av gaspedalens två givare
Felkod är troligtvis satt för detta och verkstaden skall nog inte ha något problem att lösa det för dig.
Fungerar AC och sådant? på vissa i alla fall äldre modeller fick man sådan reaktion som du beskriver när säkringen för ac var trasig
av KarlE
Var samma sak på min T4.
Liten motorvolym med turbo.
Min nya T6 har inte det problemet. Hehe!

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]