Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritte70
Finns det fler som är långa (över 1,90m) med långa ben som upplever att det blir en konstig vinkel för högerfoten efter någon dryg timmes körning i en XC60 aut. Mestadels 12 mils motorvägskörning där jag inte ville ha farthållaren i så blev till sist lite jobbigt att hålla jämt tryck på gasen
Har nyligen haft en Nissan Pathfinder och efter ca 23000 mil aldrig känt samma fenomen. Verkar som gaspedalen sitter högre upp med en annan vinkel i en XC60. Har hyrt en XC60 över helgen för att verkligen väga för o nackdelar innan man slår till på en ny.
Användarvisningsbild
av MartinS
Funkar fint för mig, har kört xc60 i tre år nu, är 202cm lång.
av Primus
Rent allmänt så passar inte V70 och V60 mig vad gäller högerbenet. Jag är 186 cm lång. För mig är det att vinkeln mot mellanväggen(där ventilation och radio sköts) eller att den är för smal där man lägger an benet. Mitt ben kommer i en obekväm ställning när benet lutar mot den helt enkelt. XC60 tror jag har samma fenomen. Men jag har inte kört den på samma sätt. BMW och VW har en mer bekväm konstruktion.
Användarvisningsbild
av MartinS
Passat tycker jag är hemsk, gaspedalen är ju gömd in bakom mittkonsolen känns det som.

/Martin
av riha
MartinS skrev:Passat tycker jag är hemsk, gaspedalen är ju gömd in bakom mittkonsolen känns det som.

/Martin
Jag är 188cm och har inga problem med min XC60. Dock har vi en passat ochkså här och jag gillar inte hur gaspedalen på den är/känns. Nästan som den är nersjunken i golvet och inhuggen till höger, precis som du skriver ovan.

Skall bli intressant att se hur det blir med kommande V60:n och automat.
Användarvisningsbild
av Fisch
Äger ingen XC60 själv men brukar då och då ha en som hyrbil. Är ganska stor till växten 196cm/95kg och sitter väl hyggligt i en XC60, använder dock farthållaren på längre resor.
av omi
I början hade jag också lite problem med gaspedalen i min V70, det blev jobbigt för benet i längden. Jag valde sen en högre position för förarsätet, och sen dess känns det perfekt.
Jag är ganska säker på att du också kommer att finna en bra positionen om du experimenterar lite.
Användarvisningsbild
av Skruffel
Jag är 191 lång och upplever inte att ergonomin i bilen är något att klaga på. Hade önskat att det fanns lite mer stöd för benen (de vilar inte på sätet eftersom benen måste "få plats") vilket det inte gör i min bil. Enda lösningen är att höja upp sätet, men då hamnar huvudet nästan i taket vilket inte är speciellt bra om man vill se vart man åker... :lol: Men som sagt, jag använder farthållaren (adaptiv... <3) under längre resor, och i stadstrafik är detta lilla problem inget som jag tänker på aktivt.

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]