Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Har adaptiv farthållare i min V60 -13.
När jag kör med farthållaren så vill jag ibland växla ned när man kommer ifatt en bil och det är enfiligt och uppförsbacke. Då när jag trycker ner kopplingspedalen så kopplar inte farthållaren ifrån utan ligger kvar och ger sedan gas när jag har växlat och fått dragläge. Ska det vara så?
Det går bra så länge som avståndet till bilen framför minskar. Bromsar jag till innan jag växlar så kopplas farthållaren ifrån som den borde.
av chaffis75
Precis så funkar min bil också vilket jag tycker är bra. Jag förstår inte riktigt ditt problem, jag antar den bara följer bilen framför och det vill man väl?

Fredrik
av Lövet
Det ska funka så. Jag tycker själv att det är mycket bra att den inte kopplar ur vid koppling utan bara broms.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ibland kommer jag ifatt en bil i uppförsbacke och då blir hastigheten lite låg för att motorn ska ha bra med ork, typ 11-1200 varv. Då vill ja kanske ha femman i för att snabbt kunna klippa förbi när det passar. Visst bilen vill bara följa efter bilen framför men jag försöker köra mjukt och är ja då för långsam upp med kopplingen så blir det att den slirar istället när motorn ger mycket gas. Vid aggressiv körning då går det säkert bättre.

Ja vet ju att bilen gör så men sambon som har "vanlig" farthållare i C30n kommer inte alls ihåg detta eftersom hon är van vid sin bil.

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]