Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maskin30
Ligger mellan 0,75 - 0,79 ganska stabilt.
Kör mestadels ganska lugnt,men blir väl sportläget då och då.
Men det är en mkt trevlig bil,så det kan man ta.
av Naits
Hei igjen.
Jeg kjørte ca 100 km på søndag, og i min VOC-app på telefonen står det at gjennomsnittsforbruk lå på 0,51l/10km.
Men det er jo også slik at hvis man kjører korte strekninger når bilen er kald, så ligger snittforbruk på over 1,0l/10km.

Totalt snitt ligger vel på rundt 0,7l/10km tror jeg.
av perhall
Av alla testade bilar i tyska ams under 2012 är V60 D5 Polestar den bil som kommit längst från uppgiven förbrukning.
Angiven: 4,7.
Testförbrukning 9,2.

AWD gör ju inte saken bättre.

D5 AWD är en härlig bil men snål är den inte!
D5 är en ganska törstig motor, särskilt om man kör hårt.
AWD drar alltid upp förbrukningen.
Automatlådan är den minst effektiva i klassen (i XC60/70 där AWD finns manuell drar den 5,3 manuell och 6,4 automat - mer än 20% mer).
PH
av Sharkbait
perhall skrev:Av alla testade bilar i tyska ams under 2012 är V60 D5 Polestar den bil som kommit längst från uppgiven förbrukning.
Angiven: 4,7.
Testförbrukning 9,2.

AWD gör ju inte saken bättre.

D5 AWD är en härlig bil men snål är den inte!
D5 är en ganska törstig motor, särskilt om man kör hårt.
AWD drar alltid upp förbrukningen.
Automatlådan är den minst effektiva i klassen (i XC60/70 där AWD finns manuell drar den 5,3 manuell och 6,4 automat - mer än 20% mer).
PH

Så skippar man automat så vinner man "mer än 20%" i soppa förbrukning..

Problems solved.
av perhall
Fast det går/gick ju inte att få manuell AWD i V60 MY12.
Sen är det ju lite mindre än 20% när man räknar nedåt (jfr moms 25% pålägg, 20% marginal)
PH
av Sharkbait
perhall skrev:Fast det går/gick ju inte att få manuell AWD i V60 MY12.
Sen är det ju lite mindre än 20% när man räknar nedåt (jfr moms 25% pålägg, 20% marginal)
PH

Asså, även V60 AWD MY12 går inte att få i manuell. Löjligt. Vet att andra modeller och årsmodeller där Volvo vägrar att erbjuda AWD med manuell.

Varför Volvo?!?
av perhall
Sharkbait skrev:
perhall skrev:Fast det går/gick ju inte att få manuell AWD i V60 MY12.
PH

Asså, även V60 AWD MY12 går inte att få i manuell. Löjligt. Vet att andra modeller och årsmodeller där Volvo vägrar att erbjuda AWD med manuell.

Varför Volvo?!?
Bra fråga. Jag kan förstå att t ex BMW 530d numera ej går att få manuell, sannolikt gäller det snart även 535i, för efterfrågan är försvinnande liten och automaten utmärkt. Men för Volvo finns ju efterfrågan. Min kompis har köpt två XC70AWD manuella i rad eftersom han vägrar automatlådan som han inte gillar men eg inte vill ha en XC. Dock ogillar han XC mindre än han ogillar automaten...
PH

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]