Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Huruvida det är märkligt eller ej är väl tyvärr inte en fråga man kommer att få svar på. Sanningen är att det bara är gammal hederlig snålhet. De vill så klart få en att betala extra för mjukvara så ofta som det bara går.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Det roliga är att man inte vet vad det är för mjukvara som tankas i bilen. Ingen information om det överhuvudtaget finns en mjukvaruuppdatering för bilen i fråga vid servicetillfället. I de fall det faktiskt finns en uppdatering så får man aldrig veta vad den innehåller och vilka styrenheter den påverkar och på vilket sett. Finns heller inget sätt för den normale ägaren (utan tillgång till VIDA m.m.) att faktiskt kontrollera om mjukvaran överhuvudtaget har laddats in. I vissa fall blir bilen sämre med den nya uppdateringen i form av förhöjd förbrukning och nya felkoder. Lite som att spela på lotto!
Användarvisningsbild
av Jensen
Knight8806 skrev:Det roliga är att man inte vet vad det är för mjukvara som tankas i bilen. Ingen information om det överhuvudtaget finns en mjukvaruuppdatering för bilen i fråga vid servicetillfället. I de fall det faktiskt finns en uppdatering så får man aldrig veta vad den innehåller och vilka styrenheter den påverkar och på vilket sett. Finns heller inget sätt för den normale ägaren (utan tillgång till VIDA m.m.) att faktiskt kontrollera om mjukvaran överhuvudtaget har laddats in. I vissa fall blir bilen sämre med den nya uppdateringen i form av förhöjd förbrukning och nya felkoder. Lite som att spela på lotto!

Pratar du av erfarenhet eller gissar du dig fram ??
Mjukvaran uppdateras givetvis till att bilen skall bli bättre och inte sämre som du
vill försöka få det att framstå som, sen så vet väl dom flesta att en mjukvara inte kommer att göra
nån superskillnad.
Kunden kan alltid få reda på utav teknikern vad som uppdaterats samt givetvis få en spec
på kvittot att den uppdaterats.
Räcker inte det så får man väl gå en Vida kurs hos dig för att verkligen se att bilen uppdaterats.
av HiTek
Vad jag inte kan förstå är varför folk är som ivriga höns kring detta med mjukvarorna. Vad är det ni vill? Få massa coola nya funktioner och att bilen verkligen blir helt annorlunda? Det är inte alls så det funkar... det handlar om att underhålla och åtgärda eventuella brister som kan lösas med mjukvara för olika enheter. Sen om det råkar följa med en ny funktion så är väl det lite roligt i någon timma. Vad uppdateringen gäller är ju egentligen inget av intresse, visst kanske man får svaret att det gällde AC:n, Sensus m.m. men mer ingående på det är ju inget man egentligen behöver veta, om det inte är någon direkt ny funktion som finns i t.ex. Sensus.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag mår illa av ordet "mjukvaruuppdateringar". I vart fall när det gäller bilar.
av Soft
Frode60 skrev:Hei !!!

Idag så ringte jeg Bilia og spurte hvor mye en "grunnservice" kostet på min S60 (reg. i 2010), hos Bilia kostet servicen 4600 nkr.

Så ringte jeg lokale verksted her i byen som også er autoristert Volvo verksted, der kostet servicen 3200 nkr.

Grunnservice innholder oljebytte, diverse filter osv.
pluss Service 2.0 softwareoppdatering med ICM (Sensus 3.0),
jeg spurte spesifisert om ICM oppdateringen var med.

Så det er lurt å sjekke priser osv. i Norge på service.

I Sverige oppdaterer dem ikke software... Ikke spørr meg hvorfor...
Hei, i hvilken by er det du fant det lokale verkstedet?

Jeg har klaget på PS audio, som er helt på trynet, og sensus går i sort, spesielt fra kamera og tilbake til GUI, stopper helt opp.
Fikk ikke V3 oppgradering på første ordinære service.
Svar vr at det IKKE er meningen at vi med MY11-12 skal ha V3 da dette er et MY13 produkt, som er gjort tillgjenglig for tidligere modeller i etterkant, og derfor ikke er FOC. Det gjelder også ICM fordi om det er shi.... PS audio.
av MrNorth
HiTek skrev:Vad jag inte kan förstå är varför folk är som ivriga höns kring detta med mjukvarorna. Vad är det ni vill? Få massa coola nya funktioner och att bilen verkligen blir helt annorlunda? Det är inte alls så det funkar... det handlar om att underhålla och åtgärda eventuella brister som kan lösas med mjukvara för olika enheter. Sen om det råkar följa med en ny funktion så är väl det lite roligt i någon timma. Vad uppdateringen gäller är ju egentligen inget av intresse, visst kanske man får svaret att det gällde AC:n, Sensus m.m. men mer ingående på det är ju inget man egentligen behöver veta, om det inte är någon direkt ny funktion som finns i t.ex. Sensus.

Eftersom dagens bilar är uppkopplade mot omvärden i form av just infotainment och att omvärlden förändras snabbare än vad den gjorde för 20 år sedan, då anser jag det är helt rätt i tiden att kontinuerligt uppdatera bilens programvara. Låt oss säga att Iphone 7 stödjer en helt ny version av blåtand och spotify än vad bilen levererades med, vore det inte tråkigt om du måste byta bil för att kuna använda din telefon med bilen som många gör (ringa, musik, etc etc etc), det bästa är ju att vid servicen få en kostnadsfri uppdatering som uppdaterar sensus så att detta fungerar. För att inte tala m navigator-mjukvara, den kan BARA bli bättre.

Sen är dagens system (sensus t.ex.) så pass komplexa att saker och ting behöver skruvas på och uppdateras/ändras. Det kan röra sig om allt från sorteringsordningen på en lista till att ett protokoll för telefoner ändras. För mig är mjukvaruuppdateringar något som ser till att hålla bilen aktuell och förlänger dess livslängd väsentligt...

Hörde förövrigt radioreklam för service 2.0 idag, där sa den vänliga rösten att "bilens mjukvara uppdateras kostnadsfritt till den senaste versionen". Går inte att misstolka om du frågar mig... gör du en 2.0 service SKA både motorparametrar och sensus uppdateras till senaste versionen, allt annat är falsk marknadsföring.

/S
Användarvisningsbild
av Ravi
MrNorth skrev:
HiTek skrev:Vad jag inte kan förstå är varför folk är som ivriga höns kring detta med mjukvarorna. Vad är det ni vill? Få massa coola nya funktioner och att bilen verkligen blir helt annorlunda? Det är inte alls så det funkar... det handlar om att underhålla och åtgärda eventuella brister som kan lösas med mjukvara för olika enheter. Sen om det råkar följa med en ny funktion så är väl det lite roligt i någon timma. Vad uppdateringen gäller är ju egentligen inget av intresse, visst kanske man får svaret att det gällde AC:n, Sensus m.m. men mer ingående på det är ju inget man egentligen behöver veta, om det inte är någon direkt ny funktion som finns i t.ex. Sensus.

Eftersom dagens bilar är uppkopplade mot omvärden i form av just infotainment och att omvärlden förändras snabbare än vad den gjorde för 20 år sedan, då anser jag det är helt rätt i tiden att kontinuerligt uppdatera bilens programvara. Låt oss säga att Iphone 7 stödjer en helt ny version av blåtand och spotify än vad bilen levererades med, vore det inte tråkigt om du måste byta bil för att kuna använda din telefon med bilen som många gör (ringa, musik, etc etc etc), det bästa är ju att vid servicen få en kostnadsfri uppdatering som uppdaterar sensus så att detta fungerar. För att inte tala m navigator-mjukvara, den kan BARA bli bättre.

Sen är dagens system (sensus t.ex.) så pass komplexa att saker och ting behöver skruvas på och uppdateras/ändras. Det kan röra sig om allt från sorteringsordningen på en lista till att ett protokoll för telefoner ändras. För mig är mjukvaruuppdateringar något som ser till att hålla bilen aktuell och förlänger dess livslängd väsentligt...

Hörde förövrigt radioreklam för service 2.0 idag, där sa den vänliga rösten att "bilens mjukvara uppdateras kostnadsfritt till den senaste versionen". Går inte att misstolka om du frågar mig... gör du en 2.0 service SKA både motorparametrar och sensus uppdateras till senaste versionen, allt annat är falsk marknadsföring.

/S

:) :)
Användarvisningsbild
av Vojje
MrNorth skrev: Hörde förövrigt radioreklam för service 2.0 idag, där sa den vänliga rösten att "bilens mjukvara uppdateras kostnadsfritt till den senaste versionen". Går inte att misstolka om du frågar mig... gör du en 2.0 service SKA både motorparametrar och sensus uppdateras till senaste versionen, allt annat är falsk marknadsföring./S
Ja, det vore ju ngt helt nytt med missledande reklam.
av improwise
Vojje skrev:
MrNorth skrev: Hörde förövrigt radioreklam för service 2.0 idag, där sa den vänliga rösten att "bilens mjukvara uppdateras kostnadsfritt till den senaste versionen". Går inte att misstolka om du frågar mig... gör du en 2.0 service SKA både motorparametrar och sensus uppdateras till senaste versionen, allt annat är falsk marknadsföring./S
Ja, det vore ju ngt helt nytt med missledande reklam.
Så är det dock inte enligt så väl min servicetekniker och Bilias kundtjänst. Den förstnämnda berättade att man koppla upp bilen mot nån server hos Volvo som då avgör vilka programvaror som behöver uppgraderas, och det är inte på något sätt givet att man t.ex. får Sensus 3.0. Jag fick verkligen säga till att jag ville ha Sensus 3.0, vilket jag fick också efter lite diskussion (serviceteknikern verkade rätt bakbunden av Volvo men lyckades fixa det till slut ändå)

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]