- mån 16 jul 2012, 13:01
Den takboxlösa resan är nu genomförd. På 2809 km svenska semsetervägar drack bilen upp 193,4 liter diesel, alltså 6,88 l/100km i snitt. Klart godkänt då jag inte lyckades motstå frestelsen att sätta den Polestartrimmade D5:an på prov. Körstilen blev "så snabbt som möjligt utan att riskera körkortet ellar mina medtrafikanters säkerhet", så för de 193 litrarna fick jag ett oändligt antal 70-140 fullgasaccelerationer för att hinna förbi nästa d....a husvagnstönt innan dubbelfilerna tog slut, samt låååånga sträckor i 140 km/h konstantfart på tomma vägar längs Norrlandskusten. Noterade för övrigt att man är mycket mer generös med hastighetsgränserna i Norrland; vägar som hade varit 70-vägar i Göteborg var 110-skyltade i Norrbotten.
En annan observation jag gjorde var att färddatorn i V60:n är mycket mer sanningsenlig än tidigare Volvodieslar jag haft. Blott 2% skillnad på datorns förbrukning och den jag själv räknat ut vid pumpen. V50:n jag hade visade alltid 20% för lite.
En annan observation jag gjorde var att färddatorn i V60:n är mycket mer sanningsenlig än tidigare Volvodieslar jag haft. Blott 2% skillnad på datorns förbrukning och den jag själv räknat ut vid pumpen. V50:n jag hade visade alltid 20% för lite.