- tor 12 maj 2011, 09:24
XC60D3 skrev:Japp, coolt modellprogram som väl speglar amerikaners inställning till hur bilar skall vara och vad som är prioriterat. USA är det enda oljeproducerande landet i världen som inte har olja som exportvara. Men det är klart, att med ett bensinpris på 6,50 kr/l så är det inte så noga hur mycket bilen drar, bara den har många hästar under huven. Det är oerhört tråkigt att se att det inte görs något åt bensinpriset i USA, då det har en stor påverkan globalt.
Det är onekligen ett ganska knepigt ämne, men det är nog svårt att höja det för mkt på för kort tid. I de absolut största delarna av USA är det ju så gott som omöjligt att få till en fungerande kollektivtrafik (stora avstånd, glesbygd) och "vanligt folk" har knappast råd att köpa helt nya bilar. Allt beggat är ju typ V8:or som drar 1+l/mil, och folk måste kunna ta sig till jobbet. Nu har det ju ändå höjts en hel del på sina ställen och senast jag var där (i mars) var det nåt nyhetsinslag om folk som bytte till Kias senaste modell för att den drog mycket mindre än Toyota etc. Sen håller jag till fullo med dig om att man behöver göra det dyrare att åka bensinslukande fordon "over there".
USA är ju mästare på att slösa energi även på andra sätt. Jag är där kanske två månader om året (främst jobbet, men även privat) och jag tycker att man slås av att de har antingen jättekallt eller jättevarmt överallt, använder engångsartiklar till precis allt o tenderar att lägga allt i mångdubbla plastförpackningar. Det är ju nåt väldigt fel med att USA på egen hand förbrukar typ 30% av jordens energi eller vad det nu var...
Ur ett mer egoistiskt perspektiv är det dock rätt kul att köra amerikanska bilar imo ;) Brukar hyra en Escalade eller Navigator och de är ju helt underbara att köra :) Jag hade faktiskt gärna köpt en Escalade här hemma om den gick in på parkeringsplatser osv som den gör där borta. Har aldrig kollat bensinförbrukningen så jättenoga men färddatorerna brukar säga kring 10 mpg, antar att det är typ 2 l/mil. Blir inte så farligt när bensinpriset på många ställen fortfarande håller sig kring 4,50-5,30 kr, hehe...
Porsche Cayenne Turbo MY06 - Helt fullutrustad
Volvo S60 DRIVe Summum MY11 - Driver Support, Teknikpkt HP, RTI, Backkamera, Elstolar, PDC fram/bak, Spegel m kompass, Hastighetsber. servo, VOC, Laminerade rutor, 18", osv