Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När man startar i djup snö krävs det att man slirar på kopplingen för att inte bilen skall stanna. Vid några tilfällen har det luktat illa efteråt, typ bränd bakelit.
Jag fruktar det värsta, d.v.s. bränd koppling, men kopplingen fungerar bra vid standardtestet på landsväg.
Kan det vara antispinnets användande av bromsarna som ger denna lukt?
ortus skrev:Menar du att motorn inte ska dö?
Ja, det går ju rätt tungt i djupsnö. Riktiga terrängbilar har lågväxel, ibland saknar jag det.

ortus skrev:I nedanstående tråd tar dom upp ett liknande problem, där handlar det dock om att man kört fast och försöker få loss bilen.
Det känns inte som någon överhängande risk att man skall köra fast i 20 cm snömodd med AWD, men det går inte att starta på samma sätt som på barmark.
Den gamla bilen luktade inte illa under samma förhållanden, men den hade simplare antispinn och högre vridmoment vid riktigt låga varv (bensin), denna är tämligen klen under 1500 rpm.
Nu hänger jag inte med. Jag brukar ju dra upp båten som väger 2.3 ton på en brant ramp och det är ju inga problem. Ej heller att starta i massor med snö när mitt 2-tons hästsläp hänger på. 1:an är ju så låg att jag upplever den som snudd på lågväxel. Hur djup snö kör ni i ?:-/ Jag upplever AWDn så effektiv att att jag själv måste stanna innan jag kör fast pga att jag är rädd att skada bilen då den riskerar att bli en snöplog. Men ni kanske kör i mycket värre omständligheter än vad jag ger mig in i.
VolvoB20 skrev: Jag upplever AWDn så effektiv
Ja, det är en del av problemet. Eftersom greppet är så bra orkar inte motorn på låga varv utan man måste slira på kopplingen för att komma igång. En vanlig bil som spinner har inte det problemet, och har man bara kommit igång är det inte heller något problem med min XC60.

Frågan är alltså om det är kopplingen som luktar eller bromsbeläggen?
VolvoB20 skrev:Men ni kanske kör i mycket värre omständligheter än vad jag ger mig in i.
Dels är det när bilen är inplogad på morgonen, dels när man kör på oplogade skogsvägar (jag är jägare).
Med min gamla sänkta V70 avstod jag skogskörning, men plogvallar körde jag igenom...
Läckage kylarvätska

..ska där egentligen sitta nån plugg?[…]

Självklart. Någon med säkerhetst&a[…]

Letar original gummimattor till V70 -04 Kolla[…]

Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]