Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Mja, vilka modeller är det du inte kan få med automat?
Kan tänka mig 1.8TFSI Q då den kan bli lite klen.
av Steff 99
Det är lättare att tala om vilka du kan få AWD o aut till, tror det är A4 140 TDI och 3.0 TDI det var nog samma till A6
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:B20 har ju tidigare nämnt att han behöver så hög dragvikt som bara går. Eventuellt uppfyller inte D3 hans dragbehov, så han vill göra det bästa av situationen som går med D5.
Ja det är ju bara för bedrövligt med Volvo, går man ned till 2 litersdiesel så rasar dragvikten ned totalt, ännu värre med DRIVe de är ju totalkatastrof vad gäller drag.

Det är ju märkligt att BMW, Skoda, Audi, VW, Ford, Honda osv klara 2000 kg med sina 2.0 liters dieselar.......
av Amli
andreas_lofgren skrev: För att Volvo verkar tro att AWD är en lyxprodukt som enbart ska erbjudas i toppversioner tillsammans med automatlåda. Att det fyller ett praktiskt behov och dessutom funkar strålande med manuell låda har gått dem förbi.

Att Audi säljer 50% av sina A4 i Quattroutförande verkar man inte dra några slutsatser av...
Synd i alla fall. Även Passat det gångna året sålde över 50% i 4motion utförande tycker jag mig ha läst någonstans.
andreas_lofgren skrev:Mja, vilka modeller är det du inte kan få med automat?
Kan tänka mig 1.8TFSI Q då den kan bli lite klen.
På diesel sidan kan man bara få det till 3.0TDI tillsammans med AWD och bensin med 2.0TFSI och 3.2FSI. På Passat går det fint att få automat med 2.0TDI och AWD

Hade V70 gått att få i D3 AWD utförande och möjlighet att välja manuell eller automat hade man nog tagit tillbaka en väldigt stor del av det man tappat till Passat.
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
Qualia skrev:Jag som ska beställa D5 snart av MY11. Men efter man har läst denna tråd börja man ju fundera..
Om nu Polestar kommer med D3 trim. Vilket är mkt med tveksamt.. Väntar nog ett par månader till innan företaget beställer en XC60 till mig :).
Oavsett vilket.. ville ha den som har mest hästar..
Då ska du inte välja en D3 för den kommer knappast få mer än 200 HP med någon firma... Polestar skulle väl ge den 175-180 gissningsvis. RICA ger bara 177 mot 240 för D5 och även 240 för MY10 2,4D (org 175).
PH
D3 FWD är INTE samma som D3 AWD, D3 AWD är samma motor som D5 AWD
Alltså, jag var helt inne på att Qualia skulle ha en FWD. För då gäller jag skrev. Men inte för AWD, då har D3 givetvis samma trimpotential som D5./PH
av Qualia
Det blir ju AWD.
Det skiljer ju som sagt 20k mellan D3 AWD och D5 AWD. Som sagt, det är företaget som står för bilen.. Privat lär det aldrig sånt fint bil..
Min fråga är ju om Polestar eller någon annan firma verkligen kommer att trima upp D3 till max . Ja vad blir det när man trimar D5 max, blir ju många hästar skillnad..
Nu pratade jag med en volvo säljare. leverans tidigast April..
av perhall
Qualia skrev:Det blir ju AWD.
Det skiljer ju som sagt 20k mellan D3 AWD och D5 AWD. Som sagt, det är företaget som står för bilen.. Privat lär det aldrig sånt fint bil..
Min fråga är ju om Polestar eller någon annan firma verkligen kommer att trima upp D3 till max . Ja vad blir det när man trimar D5 max, blir ju många hästar skillnad..
Nu pratade jag med en volvo säljare. leverans tidigast April..
Jag tror inte att de kommer erbjuda Polestar alls till D3 AWD, ses nog som ett misstag att göra det på MY10 (då den ju hette 2,4D AWD). Kanske om fem år.../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
McBoogie skrev:Tänkte addera lite till förvirringen här angående likheterna mellan D5 och D3 fr o m årsmodell 2011. Jag snubblade på detta nyhetssläppet och som jag kan tyda det så finns det skillnader mellan motorerna. Slaglängden är kortare samt har D3 en annan bränslespridare samt så saknar automaten sportläge.
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=67
Nej du pratar om D3 FWD som har mindre släglängd, D3 AWD är samma motor som D5 och har också sportläge i alla fall på XC70...

Volvo har lyckats skapa megakaos när man had döpt en massa olika motorer till samma sak, men det var kanske meningen från marknadsavdelningen att skapa kaos och ett marketmessage som inga kunder lyckas avkoda.
Codiac skrev:Hämtade ut min nya XC70 D3 AWD i fredags och efter att förväntansfullt fört växelväljaren i man-läge så kom det upp ett "S" i displayen till min stora lycka :D Är helnöjd so far, bara ett samtal till RICA kvar att göra...
Det är samma sak för mig, ÅF förnekar sportläge till XC70 D3 AWD, likaså VOLVO. Men som sagt: slutet gott allting gott :D
av Twendor
D3 awd motoren leveres bare til to biler. Volvo XC60 og XC70.
Fra MY 11 har de på automat "Sporsfunksjon".
D3 awd er en (nedkryptert D5) med dobbelturbo og 420 nm.

D3 awd motoren har 163 hk-420 nm og ble laget som et alternativ til land med Hk som avgiftsgrunnlag. Den ble lansert som My 10 fra juni 2009(med betegnelsen 2.4d-awd)
I Norge er en nedtuned D5 som eksempel 88 000 kr billigere enn den originale motoren.
I Sverige utgjør dette 20 000 kr.
Twendor
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.