Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke008
Hur kan man plocka bort sidorutan i bakdörren? Finns det någon guide för detta?
I dörren sitter det en innesida i plast som motorn till elhissen sitter i och även högtalare. Denna ska ju monteras bort, men är det något mer som ska lossas innan eller behöver man lyfta vinkla det på något speciellt sätt, kanske ska rutan lossas först?

Jag vill plocka bort detta så jag kan 1. montera solfilm på rutan i inomhus temperatur. 2. jag vill också montera en ljuddämpning på plåten i dörren.

Och hur gör man på enklast sätt om man vill komma åt insidan på framdörren, vill även där montera ljuddämpning.
av McDonald
Jag har ingen guide men däremot testade jag och öppnade en bakdörr xc60 här på jobbet (volvo).
Säkert nåt liknande tillvägagångssätt på V60'n
Tog bort dörrpanelen (två skruvar) och bara drog av den från clipsen.
Kopplade bort elkontakt hiss och vajer till handtag.
Sen kunde inte jag göra mer men försökte analysera så gott det går.

Rutan skall innan allt sätts igång hissas ner till nedersta läget. Då bli rutans fästslicps till hissmekanism synliga i dörrkasettens hål och man kan lossa rutans infästning från hissmekanismen. Därefter drar man upp rutan för hand och skruvar av och tar bort dörrkasetten.
Dörrkasetten borta och du kan troligtvis drar ner rutan för hand och frigöra den från glaskanalerna och ta bort den.

Vi montering av rutan i fabrik skjuter man in rutan uppifrån och därefter sätter man dit skraplisterna.
Med skraplisterna på plats så blir det himla tajt och få dit rutan så därför skall man nog försöka få dit den igen nertill genom dörrhålet.
Och riva av skraplisterna utan att deformera dom går knappast därav försöka som jag jag skriver

Det är bara att testa, man kan inte ta sönder något om man bara är försiktigt.
Trial and Error :lol:
av greenbay
Tror du inte det sitter ljuddämpningsmatta där redan?
/greenbay
av Micke008
Tack McDonald,

Det var inte helt lätt, men med lite vilja å våld så gick det vägen. Dock har man än en gång lärt sig att man inte ska börja med saker sent på kvällen...

greenbay, om du kallar 20x15cm för tillräcklig då är det ljuddämpning, dessutom ganska tunn, är osäker på om den ska dämpa ljud eller om det finns någon annan tanke med den.
Användarvisningsbild
av CarMan
Den gör så plåten inte vibrerar o skapar ett burkigt ljud när du stänger dörren.
den dämpar inte väg ljud.
av McDonald
Micke008 skrev:Jo den är ju monterad framför handtaget, det är väl den biten plåt som "flexar" mest vid öppning å stängning.
Den? dom skall det vara... sitter ett lika stort längst ner också och ett hälften så stort dolt bakom den översta förstärkningen som man inte ser då.
Men visst kan man lägga in fler, sist jag tittade in på en på BMW 5-series bakdörr såg 5 ark av typ denna storlek.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]