Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gurra82 skrev:
riha skrev:
Gurra82 skrev:Vad var förklaringen med det misslyckade krocktestet på nya S60?

Varför undra? Det är ju inte så att du direkt skall tillförlita dig på systemet, utan se det som ett "sista-minuten" hjälpmedel och inget annat.

Samma sak med testet de gjorde där 7 av 10 inbromsningar lyckades. Folk gnällde som fan direkt och sa att det var ju dåligt att de inte klarade 10 av 10.

Se det istället så här: De räddade 7 av 10 liv, det är 7 mer än något annat bilmärke/modell gör (visst, nu kommer passat med ett liknande system, men mer begränsat för vad det bromsar in för).
Så du menar att du betalar för ett system som du bara tror att det kanske fungerar vid ett eventuellt behov, resonerar du lika när det gäller dina bromsar på din bil, att om de fungerar 7 av 10 gånger vid behov då är du nöjd?
18 000 är ett rätt litet pris för att minska risken att man råkar döda eller skada någon med 70%, om systemet nu mot förmodan har såpass hög felmarginal.
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag är inte av samma åsikt, jag betalar hellre 25000 kr för ett system som fungerar än 18000 kr för ett rabatterat system som bara fungerar lite då och då
Jag är helt säker att fotgängarsystemet hade funkat 10 av 10 gånger om det hade varit riktiga personer istället för dockor.

Likadant detta testet med släpet. En riktig förare hade sett felmeddelanden.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja presis. systmena fungerar i 100% av dom sitrationer dom är programerade för att fungera imot.
Sen finns det senarier systemena inte är programerade för...
Det finns inga system som är perfekta och 100% felfria, men de gånger jag prövat mot dockan så har det fungerat helt felfritt.
Dockan har klarat sig ut blesyrer, men när farten blir "för" hög då kan man tyvärr lyckas med att köra på.
Fördelen för alla inblandade är att farten då bromsats upp så dockan klarar sig med lite skrubbsår....

Systemen är släppta och lär klara av det dom är avsedda att klara.
Att det kommer att finnas tvivlare om dess funktion är naturligt, det finns fortfarande en del som tror att jorden är platt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Att bilen inte alltid stannar för en fotgängere är helt normalt. Blen ska på en rad olika sät först se o sen vara 100% säker på att det den ser är en mäniska o inget annat. när dn är säker på det & är säker på att du inte sett mäniskan, då gås systemet in i sista sekund.
Det är viktigt at bilen inte brmsar för nått som den inte är 100% säker på at det är en mäniska. Om bilen skulle bromsa för nått som inte är en mensika så kan vi orsaka en olycka på grund av att systemet miss tolkar, o det får absolut inte hända (då är det bättre att köre på en o annan fotgängere istället!)

Jag har endast problem med backväxel när[…]

Brainys V60

Synd att det sker redan på pärlan. Bord[…]

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]