Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Billiga piratfälgar har en förmåga att börja flaga efter andra vintern....

Bilia hade nyligen en drive med vinterdäck på 17" originalfälgar för 11000, istället för 18000.
I samband med att jag köpte min (begagnade) XC60 fick jag ned priset till 5000, men de fälgarna (Segin) var inte speciellt snygga. Det slutade med att jag la på 3000 för att få Sargas istället.... :oops:
De är ganska lika de 18" Merac som sommardäcken sitter på.
av Steff 99
Petzzon skrev:Hur kan du säga det??

Tillverkar Volvo sina fälgar själv? Knappast!! Men dom har säkert höga krav på sina leverantörer.

Det man kan säga att handlar du kvalitet så får du bra grejor.
Volvo har bra kvalitet men bara för detta är dom ju inte ensamma om att tillhandahålla det.

Det du säger stämmer säkert på en billig fälg inköpt på nätet.

Men kan garantera att det finns fälgar av betydligt högre kvalite vad gäller hållbarhet finish och vikt än dom som Volvo har.

Orginal är sällan bäst i förhållande til pris.
Det är väl bättre att du talar om vilka fälgar som är billigare och bättre än orginalfälgar i stället för att säga att mina synpunkter är fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
Petzzon skrev:
Steff 99 skrev:Vill man ha hjul som funkar och går att balansera är det orginalfälgar såsom Cratus eller liknande som gäller, för runt 18.000 kan man få 18" med exv. Goodyear eller något annat bra friktionsdäck för nordiska förhållande.
Finns hur många fälgar som helst på eftermarknaden som håller lika hög eller högre kvalitet än Volvos.
Så tycker det är fel att skriva att detta inte skulle funka.
Dock är priset kanske ingen större skillnad då.
Jag köpte helt enkelt nya sommarfälgar från eftermarknaden som enligt min åsikt är klart snyggare än original och använde original 18 tums till vinterdäcken.
Korigerar lite.
Det finns hur mågna fälgar som helst på eftermarknaden som fungerar. (punkt)

sen är det inte alltid de tål såhär tung bil (rätt belastningsklass) & det är inte altid de har rätt offset.
& det är desutom väldigt ofta man andvänder centreringsringar i plast, o det är då en fälg med lägrekvalite (rent funktionsmässigt så kan dom vara svårare att balancera, besvärlgare att byta hjul. & i vissa fall kan fälgen centrera dåligt)
av Petzzon
Steff 99 skrev:
Petzzon skrev:Hur kan du säga det??

Tillverkar Volvo sina fälgar själv? Knappast!! Men dom har säkert höga krav på sina leverantörer.

Det man kan säga att handlar du kvalitet så får du bra grejor.
Volvo har bra kvalitet men bara för detta är dom ju inte ensamma om att tillhandahålla det.

Det du säger stämmer säkert på en billig fälg inköpt på nätet.

Men kan garantera att det finns fälgar av betydligt högre kvalite vad gäller hållbarhet finish och vikt än dom som Volvo har.

Orginal är sällan bäst i förhållande til pris.
Det är väl bättre att du talar om vilka fälgar som är billigare och bättre än orginalfälgar i stället för att säga att mina synpunkter är fel.
Alla större seriösa leverantörer tillhandahåller fälgar avsedda för vinterbruk som säkert är lika bra.
I övrigt sa jag inte att det alltid är billigare finns fälgar som kostar flera gånger volvos men givetvis upp till var och en jag vill ha en personlig bil inte lika som alla andras. Så därför väljer jag inte original till sommarsulorna.
Smaken är olika och jag tycker alla gör som dom vill.

När jag skrev "original sällan är bäst i förhållande till pris" tänkte jag mer allmänt gäller ju merparten av delarna som finns på bilen.
Senast redigerad av 1 Petzzon, redigerad totalt 0 gånger.
av Petzzon
CarMan skrev:
Petzzon skrev:
Steff 99 skrev:Vill man ha hjul som funkar och går att balansera är det orginalfälgar såsom Cratus eller liknande som gäller, för runt 18.000 kan man få 18" med exv. Goodyear eller något annat bra friktionsdäck för nordiska förhållande.
Finns hur många fälgar som helst på eftermarknaden som håller lika hög eller högre kvalitet än Volvos.
Så tycker det är fel att skriva att detta inte skulle funka.
Dock är priset kanske ingen större skillnad då.
Jag köpte helt enkelt nya sommarfälgar från eftermarknaden som enligt min åsikt är klart snyggare än original och använde original 18 tums till vinterdäcken.
Korigerar lite.
Det finns hur mågna fälgar som helst på eftermarknaden som fungerar. (punkt)

sen är det inte alltid de tål såhär tung bil (rätt belastningsklass) & det är inte altid de har rätt offset.
& det är desutom väldigt ofta man andvänder centreringsringar i plast, o det är då en fälg med lägrekvalite (rent funktionsmässigt så kan dom vara svårare att balancera, besvärlgare att byta hjul. & i vissa fall kan fälgen centrera dåligt)
Givetvis skall man använda godkända fälgar avsedda för just din bil. Detta har i alla fall min däckhandlare alltid haft koll på.
Cenrumringar eller inte.....har inga till dom fälgar jag har nu men haft det innan och mer än gång kört 25-30 tusen mil på samma fälgar utan minsta bekymmer
Användarvisningsbild
av supersonic
larsbergman skrev:Kör med cratus 20" hakka 5 dubb 245/50-20 till det svettiga priset 40 000 kr.
Hjälp!!

Det finns numera ingen hejd på hur mycket man kan lägga ut... :mrgreen:
av moonlander
Tyckte också att original var i svettigaste laget, jämförde en hel del och bestämde mig för:
-Specialfälgar, BM Cortina 7,5x18 ET50
- Nokian WRG2 107V XL
Ser i mina ögon mycket bra ut, allt till det facila priset 13.500 hos Autopoolen Gbg.
De köper sina däck från "dackonline" eller amring beroende på bästa pris.
av mikebike
moonlander skrev:Ser i mina ögon mycket bra ut, allt till det facila priset 13.500 hos Autopoolen Gbg.
Jag tog faktiskt in offerter veckan innan jag köpte mina hjul på Bilia. Däcken kostar ungefär 3000:- styck och kompletta hjul hamnade på 14 - 15 000:-
Då hade jag tänkt mig 17" R-kopior. Jag är rätt förtjust i dem, jag hade original 18" med sommardäck och 17" kopior med vinterdäck på gamla bilen (V70N AWD).
Så i mitt fall blev det billigare hos Bilia.

Jag har endast problem med backväxel när[…]

Brainys V60

Synd att det sker redan på pärlan. Bord[…]

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]