Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kevorkian
#450446
Hej! Jag är på jakt efter en XC60 och håller på och sonderar den inte allt för stora begagnatmarknaden. Vad jag förstår så lanserade Volvo nya bättre diselmotorer våren 2009 och jag undrar om det är klart i vilka XC60 dom sitter i? Från och med MY10? Såldes XC60 med både stor och liten disel från början? Ser ofta att man bara skriver ut 2,4D - är det då alltid samma motor?

Ja, ni ser. Dumma frågor - men jag hoppas på ett bra svar!

Mvh
Magnus
av Twendor
#450485
Har selv en XC60 2.4d-awd(my10 163hk-420 dobbelturbo) registrert august 2009.

I XC60 fra oktober 2008 ble det levert to dieselmotorer:
2.4d-awd på 163 hk-340 nm(okt 2008-juli 2009)
D5-awd på 185 hk-400 nm(okt 2008-juli 2009)

Fra Juli 2009 ble det levert tre dieselmotorer:
Alle har et volum på 2.4 liter.
2.4d-fwd på 175 hk-420 nm enkelturbo.
2.4-awd på 163 hk-420 nm dobbelturbo(fra juli 2010 ny betegnelse som D3-awd)
2.4-awd D5 på 205 hk-420 nm dobbelturbo.
Det er på de med dobbelturbo doble utblås.
Mwh Twendor.
av Kevorkian
#450511
Tack för svaren!

Vad kan det finnas för prutmån på en begagnad XC60 hos en handlare? Kan man komma undan med 10% tror ni? Det finns ändå några som har stått ett tag nu ute hos handlarna.
av Kevorkian
#450934
Jodå, jag ska prova. Var bara intresserad av om någon hade några erfarenheter om detta.

En annan sak. Jag har bara kört MY11 D3 och D5-versioner och jag gillar motorljudet skarpt. Jag har hört att motorljudet mellan gamla och nya dieslarna skiljer sig en del åt, dvs att dom "gamla" motorerna skulle leva om mer och sänka ljudkomforten. Är detta bara nonsens?
av Arese
#450938
Nu är ju knappast nya D3/D5 särskilt diskret heller jämfört med konkurrenterna men helt klart går den mjukare och tystare än den gamla. Under maxattack över 2500 varv tyckter jag dock att den gamla lät "maffigare". Problemet är ju oväsendet och vibrationerna på låga varv och dellast. Detta är som nämnt bättre på nya motorn.'

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#450996
Arese skrev:Nu är ju knappast nya D3/D5 särskilt diskret heller jämfört med konkurrenterna men helt klart går den mjukare och tystare än den gamla. Under maxattack över 2500 varv tyckter jag dock att den gamla lät "maffigare". Problemet är ju oväsendet och vibrationerna på låga varv och dellast. Detta är som nämnt bättre på nya motorn.'

Mvh
Arese
Upp till -09 var inte spridarna inte snabba att klara multipoint vid högvarv vilket gav "maffigare ljud", från -10 hänger spidarna med i multipoint till maxvarv.
Användarvisningsbild
av supersonic
#451204
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Nu är ju knappast nya D3/D5 särskilt diskret heller jämfört med konkurrenterna men helt klart går den mjukare och tystare än den gamla. Under maxattack över 2500 varv tyckter jag dock att den gamla lät "maffigare". Problemet är ju oväsendet och vibrationerna på låga varv och dellast. Detta är som nämnt bättre på nya motorn.'

Mvh
Arese
Upp till -09 var inte spridarna inte snabba att klara multipoint vid högvarv vilket gav "maffigare ljud", från -10 hänger spidarna med i multipoint till maxvarv.
Du sitter inne på mycke go info du! Gillas, uppskattas! :-)-)
av Kevorkian
#451992
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Nu är ju knappast nya D3/D5 särskilt diskret heller jämfört med konkurrenterna men helt klart går den mjukare och tystare än den gamla. Under maxattack över 2500 varv tyckter jag dock att den gamla lät "maffigare". Problemet är ju oväsendet och vibrationerna på låga varv och dellast. Detta är som nämnt bättre på nya motorn.'

Mvh
Arese
Upp till -09 var inte spridarna inte snabba att klara multipoint vid högvarv vilket gav "maffigare ljud", från -10 hänger spidarna med i multipoint till maxvarv.
2,4d 175 hk - den som levererades from juli-09, är det den nya tekniken i den?

Mvh
Magnus

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]