Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DijonXC60
Jag har en XC60 D5 MY11 R-design givetvis med Automat (geartronic)
Bilen är fullutrustad med alla tänkbara options men jag saknar Sportläget i Automatlådan..

Är det någon mer som fått en XC60 MY11 som saknar detta eller är jag ensam om detta?
Har läst att någon med XC70 har haft liknande problem.

Har kontaktat bilsäljaren och han ska undersöka varför.
Skulle oxå vara intressant att höra ev. skillnader i D resp. S läget..
Användarvisningsbild
av Momentum
DijonXC60 skrev:.
D - Uppväxling till högsta växlen och Lock-Up så fort det bara går
S - Väljer lägre växlar, senare (varvar mera) uppväxling, ligger kvar på lägre växlar även i högre hastigheter

S väljer man nog bara i speciella lägen, långtradaren som ska köras om, då kommer man redan vara nerväxlad
i D så skulle du vara på en hög växel med lågt motorvarv, med S är man redan beredd, med varv, turbotryck osv

Edit: Även superbra då det är en lång kö av bilar bakom en hästkärra, som idag, då blir plockandet av bilar en avstressad historia, utan en massa ryckiga ner- och uppväxlingar, man ligger där på en "bra" växel hela tiden mellan alla "mellanomkörningar" av bilarna i kön

Man kan också tänka sig S då man ska köra "dynamiskt" längs en kurvig väg och vill ha ordentligt drag ur kurvorna
I D läge kan numera göra omkörningar med hastighetsökning och lådan växlar inte ner

Sen tror jag det finns en hel del teknik med gaspedalen, hur fort och hur mycket man trappar till vid olika givna situationer
av DijonXC60
Momentum skrev:
DijonXC60 skrev:.
D - Uppväxling till högsta växlen och Lock-Up så fort det bara går
S - Väljer lägre växlar, senare (varvar mera) uppväxling, ligger kvar på lägre växlar även i högre hastigheter

S väljer man nog bara i speciella lägen, långtradaren som ska köras om, då kommer man redan vara nerväxlad
i D så skulle du vara på en hög växel med lågt motorvarv, med S är man redan beredd, med varv, turbotryck osv

Edit: Även superbra då det är en lång kö av bilar bakom en hästkärra, som idag, då blir plockandet av bilar en avstressad historia, utan en massa ryckiga ner- och uppväxlingar, man ligger där på en "bra" växel hela tiden mellan alla "mellanomkörningar" av bilarna i kön

Man kan också tänka sig S då man ska köra "dynamiskt" längs en kurvig väg och vill ha ordentligt drag ur kurvorna
I D läge kan numera göra omkörningar med hastighetsökning och lådan växlar inte ner

Sen tror jag det finns en hel del teknik med gaspedalen, hur fort och hur mycket man trappar till vid olika givna situationer
Jag har märkt att växellådan till nya D5 är bra mkt bättre och med "bestämd" än till 185 hk D5:an.. den gamla kunde vara väldigt tveksam och kännas lite förvirrad när man skulle göra kick-downs för omkörningar och kunde växla väldigt konstigt i vissa situationer.. något som kunde göra att komforten för med passagerarna bli rätt obekväm.

Att man även slängt in Sportläge i nya lådan ser jag som något väldigt bra och glädjer mig att den får bra kritik..
Jag ser fram emot att få bilen uppgraderad..
Användarvisningsbild
av philipsguy
DijonXC60 skrev:Jag har en XC60 D5 MY11 R-design givetvis med Automat (geartronic)
Bilen är fullutrustad med alla tänkbara options men jag saknar Sportläget i Automatlådan..

Är det någon mer som fått en XC60 MY11 som saknar detta eller är jag ensam om detta?
Har läst att någon med XC70 har haft liknande problem.

Har kontaktat bilsäljaren och han ska undersöka varför.
Det är ingen knapp du för bara över växelväljarspaken åt höger?
av DijonXC60
philipsguy skrev:
Nej det är inte det, man för bara växelföraren från [D] läget åt höger där man normal växlar manuellt.
Direkt när du fört den emot det manuella läget så skall det stå [S] i instrumentpanelen då skall lådan gå in i sportläge fram tills man väljer att växla manuellt.
I min bil så står det inte [S] utan den går direkt till manuell växling...
Enligt Volvo så ska ALLA V70, XC70 och XC60 av MY11 med T6 och D5 motorn ha denna funktion (givetvis med geartronic)

Hängde du med? inte så lätt att förklara..
av Amli
DijonXC60 skrev:
philipsguy skrev:
Nej det är inte det, man för bara växelföraren från [D] läget åt höger där man normal växlar manuellt.
Direkt när du fört den emot det manuella läget så skall det stå [S] i instrumentpanelen då skall lådan gå in i sportläge fram tills man väljer att växla manuellt.
I min bil så står det inte [S] utan den går direkt till manuell växling...
Enligt Volvo så ska ALLA V70, XC70 och XC60 av MY11 med T6 och D5 motorn ha denna funktion (givetvis med geartronic)

Hängde du med? inte så lätt att förklara..
Det låter ju konstigt om du har en MY11 och inte något sportläge. Vad säger dom hos din återförsäljare?

Jag har endast problem med backväxel när[…]

Brainys V60

Synd att det sker redan på pärlan. Bord[…]

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]