Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
sandberg80 skrev:Låter som typisk ålderdiskriminering eftersom du är 22 år som jag såg tidigare. Jag är själv 29 och upplevde just det där jävligt länge, trots att jag köpte min första bil över 200k 2005 och har sedan bytt bil oftare än de flesta bytt underkläder. Det är konstigt att vissa tror att man måste vara 55, halvflintis och ha billig after-shave på sig för att man ska köpa en dyr bil.
Märker dock mer och mer att jag blir mer respekterad hos bilfirmorna (gäller inte bar bilfirmor utan även på andra ställen). Alla som alltid var väldigt otrevliga förut är konstigt nog nu trevliga och hjälpsamma...
Precis vad jag kände med..

När jag var, då 21, och köpte bilen jag har nu hos min lokala Volvo-handlare i stan ( cirka 500meter från Gustav E. Bil ) så blev jag emottagen med öppna armar, fick provköra bilen som jag ville och säljaren var bland det trevligaste jag träffat ( precis så som säljare ska vara utan för mycket fjäsk ). Nu efteråt brukar jag åka in då och då och prata med honom om nya bilar, lite bilar jag är intresserad av etc. etc. utan att bli "hånad".

Kändes verkligen som ett slag i ansiktet när jag fick svaret från saab-försäljaren..
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag skulle säga att just volvohandlare är värst på den här punkten. Jag har aldrig blivit så smörad som när jag browsade på Mercedes-avdelningen på Hedin i min relativt chaviga klädsel. Aldrig lämnad ensam i hallan så mycket som hos volvo. De finns försäljare som ger f-n i hur folk ser ut. De vet att det inte alltid säger något om vilken köpkraft de har. De vill sälja bilar.
När jag spanade efter volvobilar på hallarna i Göteborgstrakten lyste försäljarna med sin frånvaro. Jag blev alltid lämnad ifred. Skönt, om man nu gillar det.
av Linqid
StringerBell skrev:Jag skulle säga att just volvohandlare är värst på den här punkten. Jag har aldrig blivit så smörad som när jag browsade på Mercedes-avdelningen på Hedin i min relativt chaviga klädsel. Aldrig lämnad ensam i hallan så mycket som hos volvo. De finns försäljare som ger f-n i hur folk ser ut. De vet att det inte alltid säger något om vilken köpkraft de har. De vill sälja bilar.
När jag spanade efter volvobilar på hallarna i Göteborgstrakten lyste försäljarna med sin frånvaro. Jag blev alltid lämnad ifred. Skönt, om man nu gillar det.
Helt klart en poäng. Nu är jag ju ung och inte ännu invigd i föreningen för kapitalstarka bilköpare då jag nyss tagit studenten och ännu bor hemma, men kombon bilintresserad pappa och halvnördig son gör att det blivit ett par besök i bilhallarna. Åker du till BMW har du en säljare på dig direkt, åker du till Bilia får du gå runt och leta...
av Amli
Linqid skrev:Åker du till BMW har du en säljare på dig direkt, åker du till Bilia får du gå runt och leta...
Då har du aldrig varit på BMW i Solna. Drygare säljare får du leta efter med ljus och lykta. Jag är spekulant på en X5 kontra nya Touareg. Fick i princip be snällt och be om att få provköra en X5. När jag däremot skulle provköra Touaregen var det inga problem alls. Jag har aldrig heller haft några problem att få provköra någon Volvo.

En annan historia var det när jag skulle köpa min förra Audi. Åkte till till Hammarby som ligger närmast kontoret och fick en riktigt bra offert men det var så mycket strul och en sådan nonchalant säljare så jag surnade och tog offerten och åkte över till Järva. Där fick jag ett jättebra bemötande och sa om dom kunde matcha det pris jag fick skulle jag köpa en bil här och nu. Sagt och gjort. Måste ha varit den säljarens lättaste försäljning :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Amli skrev: X5 kontra nya Touareg.
//off-topic// lätt val enligt mig: Touareg med terrängpacket = riktig diffspärr. ///

Grejen är att säljarna måste begrava sina ego:n. Inte sällan finns det en viss uppvisning inför andra försäljare.
av Linqid
Amli skrev:
Linqid skrev:Åker du till BMW har du en säljare på dig direkt, åker du till Bilia får du gå runt och leta...
Då har du aldrig varit på BMW i Solna.
Nej, tack o lov inte. Men det är väl som med allt annat, kvaliteten skiftar. Åk 500 meter bort så hittar du en utmärkt handlare, åk 500 meter till så hittar du en värdelös, osv...
Användarvisningsbild
av Tomas88
opA skrev:
Tomas88 skrev:Svängde in där och hörde om man kunde få provköra. Men tydligen var det bara de som redan beställt en som fick detta. Resten får vänta tills V35.
Låter konstigt.. jag som är 22 bast och inte har minsta råd till en sådan bil fick möjlighet att provköra en S60 D3:a för ett par veckor sedan.. :P

Beror säkert på vilken Volvohandlare du är hos.

CabBO skrev:
Tomas88 skrev:Har sett S60 i trafik första gången idag i Ljungby. Såg den komma utkörandes från Volvohandlaren.
Svängde in där och hörde om man kunde få provköra. Men tydligen var det bara de som redan beställt en som fick detta. Resten får vänta tills V35.

Det var det värsta jag hört angående att besöka en bilfirma. Håller med "StringerBell" om att vända på klacken och inte gå dit mer. Jag skulle också säga ett sanningens ord till dom :-(O) och sen inte komma tillbaka. Får man inte provköra en bil så skall man inte köpa någon där heller. Fruktansvärt nonschalant av säljaren/firman.
Ärligt talat var det inget jag reagerade på så mycket då. Jag är också 22 år och det har aldrig varit några problem att få provköra bilar där innan. Har både provkört en ny XC60 och en ny V70 på samma firma (Ahlbergs bil).
Att jag inte reagerade beror på att när jag var inne på Göinge bil (Volvohandlaren i Älmhult) så fick jag samma besked. Man fick inte provköra förens V35. De hade i och för sig bilen stående i bilhallen så det var nog ingen som fick provköra. Men jag trodde då att det var någon bestämmelse högre uppifrån att inga privatpersoner skulle få provköra förens v35. Förutom de som redan beställt den då kanske.

Men visst är det lite märkligt att man bara låter de som beställt bilen provköra. Borde ju inte spela någon roll om man ändå har bilen ute.
Jag har i alla fall fått ett bra bemötande annars både från bilförsäljare och verkstadspersonal på Ahlbergsbil så det är inget jag hetsar upp mig över så väldans mycket :wink:
Användarvisningsbild
av CabBO
Tomas88 skrev:
opA skrev:
Tomas88 skrev:Svängde in där och hörde om man kunde få provköra. Men tydligen var det bara de som redan beställt en som fick detta. Resten får vänta tills V35.
Låter konstigt.. jag som är 22 bast och inte har minsta råd till en sådan bil fick möjlighet att provköra en S60 D3:a för ett par veckor sedan.. :P

Beror säkert på vilken Volvohandlare du är hos.

CabBO skrev:
Tomas88 skrev:Har sett S60 i trafik första gången idag i Ljungby. Såg den komma utkörandes från Volvohandlaren.
Svängde in där och hörde om man kunde få provköra. Men tydligen var det bara de som redan beställt en som fick detta. Resten får vänta tills V35.

Det var det värsta jag hört angående att besöka en bilfirma. Håller med "StringerBell" om att vända på klacken och inte gå dit mer. Jag skulle också säga ett sanningens ord till dom :-(O) och sen inte komma tillbaka. Får man inte provköra en bil så skall man inte köpa någon där heller. Fruktansvärt nonschalant av säljaren/firman.
Ärligt talat var det inget jag reagerade på så mycket då. Jag är också 22 år och det har aldrig varit några problem att få provköra bilar där innan. Har både provkört en ny XC60 och en ny V70 på samma firma (Ahlbergs bil).
Att jag inte reagerade beror på att när jag var inne på Göinge bil (Volvohandlaren i Älmhult) så fick jag samma besked. Man fick inte provköra förens V35. De hade i och för sig bilen stående i bilhallen så det var nog ingen som fick provköra. Men jag trodde då att det var någon bestämmelse högre uppifrån att inga privatpersoner skulle få provköra förens v35. Förutom de som redan beställt den då kanske.

Men visst är det lite märkligt att man bara låter de som beställt bilen provköra. Borde ju inte spela någon roll om man ändå har bilen ute.
Jag har i alla fall fått ett bra bemötande annars både från bilförsäljare och verkstadspersonal på Ahlbergsbil så det är inget jag hetsar upp mig över så väldans mycket :wink:
Det är en väldig skillnad om dom har en utställningsbil som bara är för beskådning och provsittning (som bara står i utställningshallen) eller om det är en demonstrationsbil (demobil) som får provköras. Är det en demobil så är den ju till för alla som har körkort och är eventuelle spekulanter.
av Tobbev
Nja. Jag har vid ett flertal tillfällen varit på BMW på mölndalsvägen och blivit totalignorerad. Svärfar lade ner att köpa en 118d p.g.a det dåliga bemötandet han fick.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag har endast problem med backväxel när[…]

Brainys V60

Synd att det sker redan på pärlan. Bord[…]

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]