Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen på en v60. Vilken ska man ha 2013 eller facelift 2014, jag tycker att bägge årsmodellerna är snygga.

Vill gärna ha automat

Vilken motor bör jag välja? samt diesel eller bensin?

Jag kör mestadels hemomkring kortare sträckor, men jag tänker även på andrahandsvärdet framöver.

Brister och slitage.
Det enda relativt säkra motorvalet är 5-cylindrig diesel men det passar inte din körprofil med korta sträckor, då är bensinmotor att föredra.
Volvos bensinmotorer kommer från Ford de här årgångarna och är inte kända för att vara problemfria.
Kolla istället på VW Golf 7 eller Passat, de är inte skottsäkra men bättre än Ford iaf.
Sen andrahandsvärdet kan du nog glömma, du blir troligtvis den sista ägaren då bilen då är 15-17 år gammal.
Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost och upplägget var att en liten motor (1,6l) skall ge samma effekt som en stor motor (typ 2,0l) och dra mindre bensin.
Innebär en hårdare trimningsgrad med direktinsprutning av bränsle med mer än 50 bar, känsligare än tidigare system där det räckte med pump i tanken. Standard idag men inte 2013. Kända problem är fel på spridare och högtryckspump samt högt vevhustryck med medföljande höga oljeförbrukning.
Allt går att fixa men det kostar. Fords automatlåda (PowerShift) är ett eget kapitel och bör undvikas om möjligt.
Powershiften är felkonstruerad på alla volvo, ja.
Motorerna delar exakt samma teknologi som volvo hade på sina. Piezoinjektorer och singelpump.
Att säga att det är en fordrelaterat problem är direkt felaktigt.

Man får samma bekymmer som exakt alla andra: sot på ventilerna och begränsad livslängd på injektorerna.
Vissa hade mer problem (bmw) andra mindre (volvo/ford/psa)

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]