Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1584122
Hej,

Har ett extremt irriterande problem med min V60 D4 (D4204T5) 2015 med snart 30 000mil på mätaren.

Sedan snart ett år tillbaks (ca 1500 mil sedan) får jag felmeddelande "Sotfilter fullt" och sedan i våras även "Motorsystem - service erfordras".
Felet verkar vara kopplat till gas/last - många start/stopp/accelerationer i t.ex stadsmiljö kommer garanterat utlösa ett eller flera av felen medans lugn landsvägskörning kan gå bra i 20 mil utan ett enda felmeddelande. Kall motor verkar vara mer benägen att utlösa felet än en felkodsrensad varm maskin.
Dyker enbart sotfilter-felet upp går bilen att köra normalt och meddelandet försvinner om man kör lugnt i några minuter, kommer motorsystem-felet upp blir bilen toktrött och felen måste tas bort med läsare för att bilen skall gå normalt igen.

Försökt åtgärda de felkoder som bilen loggat, som blivit en hygglig lista:
Bytt till ny Volvo Original EGR-ventil samt sköljt ur EGR-kylaren.
Tvättat insug och juckat upp virvelspjället, bytt insugspackning samt O-ringar vid gasspjället i samband med detta.
Bytt MAP-sensor på insuget.
Bytt avgastryckgivare samt glödgat ur metallröret denna sitter på då detta var tätt.
Bytt difftryckgivare + slangar till partikelfiltret, kontrollerat med tryckluft att dessa är fria ner i filtret.
Bytt O-ringar till slangen från turbo till alu-röret som går under motorn vidare till intercooler.

De kvarvarande koderna som återkommer kontinuerligt - en eller flera är:
P2455(00) - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit High. General Failure Information. No sub type information.
P245322 - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit Range/Performance. General Signal Failures. Signal too high.
P2463(00) - Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation (Bank 1). General Failure Information. No sub type information.
P24A4(00) - Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Too High (Bank 1). General Failure Information. No sub type information.

Läser man av datorns beräknade sotmängd i filtret över tid verkar denna ha svårt att bestämma sig hur mycket sot som egentligen finns i filtret, den räknar ner mängden till ca 2g sot, sedan sticker den upp till 30-40g och börjar sakta räkna ner till 2g igen - detta under en period av kanske 10-15 minuter. Bilen ser ut att köra regenereringen av filtret mer eller mindre kontinuerligt efter motorn kommit upp i arbetstemperatur och drar även märkbart mer bränsle vid körning.

Har en icarsoft-läsare som samplar data ganska långsamt tyvärr - men detta är ca 30 minuters landsvägskörning:
Soot mass in particulate filter
13.90g
13.84g
13.78g
13.61g
12.96g
12.13g
11.29g
9.36g
8.42g
6.75g
5.06g
3.59g
2.26g
3.78g
38.14g
34.94g
32.13g
29.61g
27.35g
24.96g
21.89g
19.23g
16.91g
15.02g
12.87g
11.01g
8.94g
7.70g
6.16g
4.84g
3.73g
2.08g
2.08g
33.60g
24.05g
21.05g
18.51g

Partikelfilter är en lite väl dyr pryl att köpa för att "chansa och se vad som händer", så vänder mig hit för att få ett utlåtande eller två :).
#1588626
Försöker lyfta tråden igen och vända på problemet, vilka givare används för att beräkna sotnängden i filtret? Diff-tryckgivare, avgas tryckgivare?
Kan också tilläggas att bilen periodvis drar enorma mängder olja, ibland 1L/70 mil ibland 0,5L/140 mil, dock ingen direkt koppling till felmeddelandena alla gånger. Sett att det kan komma någon rökpuff vid gaspådrag från stillastående (ca 1 gång/tank) med undantag förra veckan när jag blev ståendes i bilkö 15-20 minuter, efter kön lättat och jag accelererade rapade bilen ur sig ett gråvitt moln som utan konstigheter täckte båda körfälten på motorvägen - första och enda gången det skett.

Kan såna mängder olja försvinna utan att påverka motorgång utan enbart ge partikelfilter-felen? Inte sett någon avvikande mängd olja från vevhusventilation eller i tryckrör mellan turbo/intercooler.

Felet verkar onekligen bli värre, nu är bilen näst intill okörbar då felet nästan garanterat uppstår efter 1 mil oavsett körstil, den beräknade sotmängden skjuter också upp högre men "tickar" nedåt, nu upp till ca 70g sot.

Så vad tror vi? Givarfel, eller är maskin och/eller någon/båda turbo sopslut? Blir här ingen ordning styckas bilen upp och säljs i delar, för nu är jag trött 😂.
#1588705
fjohan82 skrev: fre 06 sep 2024, 12:27 Har du tvångskört regenereringen med din iCarsoft?
Ja, efter varje åtgärd har regenerering körts från iCarSoft i förhoppning om att problemet försvinner - men icke!
Bilen har även varit inne på verkstad i problemens begynnelse, då var första åtgärden att köra regenerering via VIDA samt rensning av felkoder. Efter regenereringen sa teknikern att det inte fanns någon större sotmängd kvar, men felet dök upp efter 1 mils körning ändå :(.

Enda åtgärden som faktiskt gav "effekt" var när röret till avgastryckgivaren hade glödgats ur och givaren bytts - då skötte sig bilen utmärkt i över 100 mil, inga felkoder och ingen oljekonsumption som utlöste meddelanden på två(ish) tankar diesel - sedan dök felet upp igen och fortsatte lika frekvent som tidigare samt att oljekonsumptionen återgick till hög nivå.

Har ägt bilen från 10 mån/2000mils ålder och det är synd och säga att bilen varit problemfri (kör 3-3500mil/år) - den har aldrig rullat två serviceintervall utan minst ett extra verkstadsbesök, innan jag ens köpt bilen fick MAP-sensorn i insuget bytas då "check-engine" lös under provkörning (skulle kanske backat redan här, men bilen var ju "ny" med garanti :D), sedan har EGR-ventil & kyl byte gjorts två gånger (samt rengöring av mig 2 ggr efter garanti/försäkringstiden), bytt samtliga glödstift, renovering av topplock (8000 mil), byte av topplock (9000 mil), oljeläckage från ventilkåpa åtgärdats (11000 mil), byte av avgastempgivare (14500 mil), bytt en av lambda-sensorerna... ja verkstadsbesöken har varit många och dyra...

Frugan och jag köpte en V60 -21 i våras pga allt strul med den gamla, men blev påkörda bakifrån 4 dagar innan förlossning så vi fick återgå till åbäket då den nya bilen gick till skrot :(. Dåligt med flyt just nu :D.
http://klockenstein.se/hdx_smack.jpg
#1588833
Jag har samma bekymmer som du har. Den räknar från 33g ner till 0 och så tillbaka till 30g ner till 0 och så hålls det på. Tillslut så funkar bilen utan larm utan limp. Räcker med 1 mil så är larmet tillbaka. Vet du om det är krångligt att få ner partikelfiltret? Behöver man ta ner subframe för det?
#1588983
Då är det tredje bilen jag läst om liknande problem, trist :(.
Hittat en tråd på forumet där liknande problem blivit löst med omprogrammering av ECM hos Volvo, efter det dog tråden ut. Men den åtgärden köper jag lite, då mjukvara i databoxar sedan i vart fall Jetronic 2.4 i Volvo 740 verifieras med en checksumma och garanterat sätter felkoder på om något skulle förändras. Eventuellt kan det tyda på strul med någon typ av adaptering som sker - om felet mot förmodan inte skulle vara mekaniskt.

Nej det är inte trängre och jävligare att plocka ner partikelfilter än något annat på den här bilen - om allt lossar som det skall, temperaturgivare och lambdasensor får åka med ner om det inte lossar. Bultarna till bakre avgasflänsen är säkerligen rostiga och jävliga och slangarna till difftryckgivare sitter lite knöligt till om du har stora nävar :).
Har du tillgång till billyft är det givetvis att föredra :).
#1609187
Tänkte jag uppdaterar med resultat av min "felsökning" av bilen.
Denna bilen har varit något av en "love-hate"-relation sedan nyköp (eller ja, 10 mån och 2000 mil när jag köpte den), ständiga verkstadsbesök osv - alltid pga motorproblem relaterat till EGR, topplock, sot osv) men väldigt trevlig bil när den väl rullade - varit på trevliga resor i både Italien, Skottland, England, Frankrike, Tyskland osv under våra 10 år ihop :).

Några reflektioner över problemen senaste tiden:
- Den "nedräknade" sotmängden i partikelfiltret räknas över tid - så nedräkningen är att förvänta när bilen gör en regenerering av partikelfiltret.
- Den övre nivån av sotmängd är förmodligen en korrekt siffra - nedräkningen sker pga regenereringen men är inte faktiska värden utan baseras på en uppskattning.
- När bilen var på Volvoauktoriserad verkstad var det "inte alls mycket sot i filtret" efter dom kört regenerering via VIDA - troligtvis beror det på tidpunkten teknikern läste av datorn... den faktiska mängden är betydligt högre... men räknaren stoppar när felkod sätts eller regenereringen avslutas när man stänger av bilen t.ex - när regenerering sker kontinuerligt går det inte att lita på det lagrade värdet utan det uträknade "toppvärdet" är vad som räknas och måste "väntas ut" (borde nämnas i VIDA right?!).
- Glödgat ur röret för avgastryckgivaren vid ett tillfälle - då detta var helt tätt - det gjorde marginell skillnad på beräknad mängd sot i filtret.

Vad som kokade ner till reparation:
Difftryckgivaren rapporterade ett ökande difftryck i filtret, toppvärde 0,87bar med rensade felkoder och tätt filter - lite väl högt kanske?!
Partikelfiltret såg OK ut vid demontering - regenereringen verkade fungera OK.
Felkoder som sätts få fort bilen startades gjorde det omöjligt att göra en forcerad regenerering av partikelfiltret utan avslutades med fel.
Bilen slurpade i sig 1-2 liter motorolja per tank, som inte längre är 100 mil+ utan snarare runt 70 mil eftersom bilen ständigt regenererade partikelfiltret.

Så - beslut fattades att bilen skulle räddas på något sätt - bilen är bara 10 år gammal men rullat 30500 mil - den är tillräckligt tjusig för att räddas.

Inhandlade en D4204T14 med motornummer efter 1501327 som skall ha de nya kolvringarna (oljeringarna) med 11 000 mil på mätaren från en XC60 -17.
Under bytet syns en betydande mängd olja som kommer från båda turboaggregat på insugssidan - när motorn väl är ur kan jag konstatera att både lilla och stora turbon har glapp både "in/ut och "upp/ner. Det är såpass med olja att det rinner ur turboaggregaten. En synlig spricka finns även i avgashuset på stora turbon.
Nya turboaggregat inhandlas! Förutom det även kamrem, multirem, partikelfilter, koppling (manuell M66), vattenpump och urtrampningslager. Kostnad tillkommer för alla avklippta kabelfästen till kabelhärvan på motorn, packningar, glykol, växellådsolja, och lite småtjafs som jag skrev ner under demonteringen och var konstaterat trasigt (tack VIDA).
På min bil gick inte en enda slangklämma på framsidan motorn att rädda - det var skit alltihop.

Efter samtliga åtgärder är felet borta - äntligen!
Men i mitt fall kanske det hade räckt att byta turboaggregat - dessa läckte troligtvis olja rakt ner i partikelfiltret utan någon typ av förbränning - i slutet gick det ca 2 liter olja per tank diesel.
Total kostnad för att åtgärda bilen: 64000:-.

Bidrar med en bild:
Bild
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]