Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Badboll44
Hej,
Tror elsystemet i min bil håller på att ge upp.
Det är en XC60 2011 med 31k mil på mätaren. Kommer och går felkoder frekvent. Men så illa som det är nu har de aldrig vart.

Styrservon har varit borta en längre tid, kollat huvudsäkringen till den o den är ok.

Men idag tändes varenda varningslampa för bromsar/ABS/antisladd osv och den sa att jag skulle stanna snarast. Hastighetsmätaren och trippmätaren försvann också. Den varnade även för airbag behövde service.

Nån som har en vild gissning vad felet/felen kan vara?
IMG_2014.jpeg
IMG_2014.jpeg (4.25 MiB) Visad 6290 gånger
IMG_2013.jpeg
IMG_2013.jpeg (2.53 MiB) Visad 6290 gånger
IMG_2015.jpeg
IMG_2015.jpeg (4.26 MiB) Visad 6290 gånger
IMG_2016.jpeg
IMG_2016.jpeg (4.28 MiB) Visad 6290 gånger
IMG_2017.jpeg
IMG_2017.jpeg (4.33 MiB) Visad 6290 gånger
av Badboll44
Uppdatering…
Nollade felkoderna. Skruvade loss batteriet. Plockade ut o kollade alla säkringar. Lossade o rengjorde alla jordanslutningar bakom v strålkastare. Satte tillbaks allting.

Alla varningslampor om bromsarna slocknade då och bilen gick som den skulle (förutom servon som vart paj länge). Körde några kilometer och när jag sedan bromsade dog hastighetsmätaren, trippmätaren o alla varningslampor tändes igen. Nu har jag 19 (!) felkoder….

😣😫😤
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har du kollat elsystemet runt motorn för skav och kabelbrott? Under batterihyllan, framför generatorn och alla andra tänkbara ställen?
av Badboll44
Batteriet byttes i höstas så, så det borde vara ok hoppas jag.

Har inte kollat kabelstammar runt motorn, men tack för tipset ska kolla om jag ser något!

Känns som att de kan vara otroligt svårt och drygt att hitta ett sådant fel…
av Badboll44
Idag startar bilen och verkar gå som den ska.

Men instrumentpanelen är kolsvart. Inte en varningslampa, varvräknare eller hastighetsräknare verkar reagera. 😣
av Badboll44
Tack! Låter som att det är kablarna som jag bör kolla först…

Kom på en sak, åkte med trasig tryckslang från turbon rätt länge (den som sitter direkt efter turbo). Nån som vet om kabelhärvan passerar där? Tänkte om varmluften kan ha kläckt isoleringen på kablarna.

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]