Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dottern har en v60 D2 2012 med d4162t och automatlåda.

Den tar vatten och bygger massa tryck i expansionskärlet och ryker avgaser ur detsamma så jag skulle tro att topplockspackningen är kass. Har någon en annan idé än topplockspackning annars?

Hört från någon mek att byta topplockspackning inte är någon idé för att toppen är lurig att plana då alla rörliga delar måste demonteras från toppen innan planing. Hittat flera d4162t-motorer för runt 10.000kr

Jag mekar själv så arbetskostnaden behöver man inte ta hänsyn till.
Det som kan läcka förutom topplockspackningen är EGR kylaren. Jag har bara mekat med tvålitersfemman D5204T2 och där var läckage från EGR kylaren stillsamt, byggde tryck långsamt och luktade tjära i expansionskärlet.

Innan du byter motor och eftersom du mekar själv skulle jag råda dej att först lyfta på topplocket för att se vad som har hänt. Det mesta av detta jobb kan du göra uppifrån och har du lite flyt räcker det med att bara byta topplockspackningen. Låna Haynes handbok nr 5698 för V50 2007-2013 på ditt bibliotek(fast VIDA är ju bättre), i denna finns motor D4162T beskriven.
Motorn är en 8 ventilare med enkel kamaxel och är ju tämligen simpel jämfört med tidigare dieselmotor som hade dubbla kamaxlar och 16 ventiler. Planhet mäts med stållinjal samt ett bladmått och ligger man utanför tolerans, först då är det aktuellt med planing. Är det en spricka i ett cylinderfoder, ja då är det läge for motorbyte.
Att sabba spridarna vid demontage kan bli kostsamt, försiktighet gäller, dessutom är de "gifta" till motorn och enskild cylinder.
/Hasse
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]