Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CC-modellen är väl mest om man vill åka lite högre, det skiljer inget i själva drivlinan.
Jag är överlag nöjd med min V60 D4 MY17, det som har hänt på drygt 20K mil är läckande packbox till vevaxeln och tryckgivaren till inloppsluften som gav upp på semestern. Annars rullar den på utan några större konstigheter.
Verkstan trodde att den läckte olja men efter en motortvätt verkar (hittills) så inte vara fallet.

Sen ska det sägas att det även finns V60 av nya modellen för under 200K...
På VEA ska kamremmen bytas vid 15K, så antingen en lågmilad eller en som nyss har fått den utbytt tänker jag spontant.
Sen är en nybesiktigad bil inte heller så dumt.

Visst sliter milen på bilen, men å andra sidan är det kanske inte allt för bra att köpa en som aldrig har fått "sträcka ut sig" med jämna mellanrum vilket kan skapa problem med partikelfiltret som måste få bränna ur sig.
För c 2,5 år sedan köpte vi en V60 D3 Classic , den har VEA motorn och skatten är strax under 1300kr/år. Vi är jätte nöjda med den.
Det som kan påpekas är att många har fått problem med vinande balansaxel på D4 VEA motorerna, D3 VEA med enbart framhjulsdrift saknar balansaxel, medan D3 VEA AWD har balansaxel. D3 räcker bra med sina 150 hkr.

Classic är i regel lite extra utrustade då det är sista produktionen av modellen.

Allmänt kan sägas att kan vara en fördel med mindre mil och år då man då kan använda sig av maskinskade försäkring vid ev problem. Likaså är det en fördel att köpa bil av handlare, då man som köpare skyddas av Konsumentköplagen.
dieselputte skrev:För c 2,5 år sedan köpte vi en V60 D3 Classic , den har VEA motorn och skatten är strax under 1300kr/år. Vi är jätte nöjda med den.
Det som kan påpekas är att många har fått problem med vinande balansaxel på D4 VEA motorerna, D3 VEA med enbart framhjulsdrift saknar balansaxel, medan D3 VEA AWD har balansaxel. D3 räcker bra med sina 150 hkr.

Classic är i regel lite extra utrustade då det är sista produktionen av modellen.

Allmänt kan sägas att kan vara en fördel med mindre mil och år då man då kan använda sig av maskinskade försäkring vid ev problem. Likaså är det en fördel att köpa bil av handlare, då man som köpare skyddas av Konsumentköplagen.
D3 VEA AWD finns inte med gamla karossen.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]