Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var jag tillbaks i Sverige och har tagit tag i mitt lilla problem med spänningsförsörjningen till LSM.
Jag började med att demontera säkringspanelen i motorrummet. Där visade det sig att ledaren från säkringen var väl ansluten till säkringsstiftet.
Alltså är det avbrott mitt på kabeln mellan säkringspanelen och kontakten 74/411. Avbrott i kabeln låter lite märkligt men så är det. Anslutningarna i ändarna borde vara mer sannolik felkälla tycker jag.
Att avhjälpa felet visade sig inte vara så enkelt. Att byta hela kabelhärvan hade varit ett digert jobb.
Jag drog därför en tråd parallellt med kabelhärvan och kapade och lödde in den mot en stump vid säkringspanelen respektive kontaktdonet under handskfacket. Detta tog mig 2 dagar att genomföra men nu funkar allting. Helljus, öppning av tanklock och ratten för inställning av strålkastare.
Man undrar hur mycket arbete det skulle vara att byta hela kabelhärvan och vad en sådan skulle kosta. Det ser ut som att väldigt mycket framför torpeden måste demonteras och torde ta många dagar i anspråk.
Det går att byta härva men det är ett jädra jobb kan jag säga. Du måste också plocka denna från en likadan specad bil från skroten, då många funktioner som du kanske har i din bil annars saknas. FoMoCo var så på den tiden, spara kabel så bra det går. Dessutom är kabelhärvan gjuten i genomföringen vid torpeden så man kan inte byta enstaka kablar. Tyvärr kostar det mer än det smakar att byta denna härva. Jag tror du gått rätt väg att helt enkelt ersätta den.
namkceb skrev:Hej! Hoppas det är OK att jag lånar tråden.
Du får gärna låna tråden men jag har inget bra svar.
Jag antar att knapparna på LSM inte fungerar trots att du har 12V matning i kontakten.
T.ex. kan du inte öppna tanklocket. Är det så ?
År det så kan jag bara tänka mig att CAN-bussen inte är intakt.
Det är ju bara 5 anslutningar i kontakten, Jord, +12V CAN- CAN+ och någon signal som går till dimljusen om jag kommer ihåg rätt.
Du skulle behöva mäta med ett oscilloskope eller något CAN-bussinstrument och se om den skickar något kommando.
/Hasse

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]