Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fitur
Hej,
Min V60 CC (2018 Classic) larmar om låg batterispänning. Jag har läst i en annan tråd att det har lösts med batteriladdare för att underhållsladda startbatteriet när bilen inte används. Nu har bilen rullat omkring 60 mil på ett par dagar och larmar ändå om låg batterispänning.

1) Är mitt batteri på slutspurten?
2) Är det onödigt att försöka underhållsladda batteriet när det gnäller trots att bilen nyss kört en så lång sträcka?
3) Vilket batteri vill jag ha till en V60 CC D4 AWD?
4) Ska jag göra bytet själv med någon kunnig eller är det värt att betala några hundra för att få det gjort hos Bilia?

Tack och god helg!
Användarvisningsbild
av leiwi
Att ladda batteriet med att köra bilen brukar inte bli så lyckat , det blir inte mycket kvar av generator effekten med allt ljus fläktar värme i rutor ,stolar värmare mm
Prova att ladda med en bra batteriladdare i stället
av dannesk
fitur skrev: 1) Är mitt batteri på slutspurten?

2) Är det onödigt att försöka underhållsladda batteriet när det gnäller trots att bilen nyss kört en så lång sträcka?

3) Vilket batteri vill jag ha till en V60 CC D4 AWD?

4) Ska jag göra bytet själv med någon kunnig eller är det värt att betala några hundra för att få det gjort hos Bilia?
1) Du behöver göra ett batteritest för att se vilken kapacitet batteriet har och batteriproblemen kommer för det mesta med kylan. Bl.a. Mekonomen utför gratis batteritester. Jag skaffade denna testare då jag har flera fordon och tycker om att ha koll. https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000043659

En billigare variant:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000035744

2) Det är aldrig onödigt att stödladda batteriet. Med en ny intelligent laddare som Ctek och liknande kan du ladda varje dag om du vill utan att batteriet tar skada och det är bra att ofta toppa upp det. Jag laddar ungefär 1ggr i veckan och har snabbkontakt monterad i bilen så det går fort att ansluta. Däremot om du lyckas djupurladda batteriet under typ 20% så försörs batteriet rätt snabbt. MEN du måste sätta minusklämman från laddaren på chassiejord (t.ex. övre motorfästet på vänster sida) för att bilens batteri övervakning (BMS) ska registrera laddningen.

3) Antar att det sitter samma i din bil som i min XC60 AWD Automat med Start/stopp, ett 70Ah AGM batteri. Jag bytte nyligen till ett Biltema (tillverkat av Varta eller om det var Tudor) 95Ah (med 4 årsgaranti) för att få mer kapacitet. Man måste tyvärr även byta batterilocket till Volvo art.nr.31335286 för att få plats med 80-95Ah-batterier med en längd på typ 300-350mm. OM du inte byter lock är det nog runt 70Ah du får nöja dig med.

4) Du byter lätt batteri själv om du är normalhändig. Öppna huven och låt bilen stå i minst 5-10 minuter eller mer så bilens datorer stänger av, öppna batterilocket, lyft av polerna, lossa och lyft ur batteriet, i med det nya och dra fast och anslut polerna och på med locket. Sedan kan det vara bra att nolla BMS så batteriräknaren i bilen nollställs.

Kolla denna video:
av Buckshot
1 Ja med största sannolikhet men testa batteriet först.
2 Om batteriet är slut så är det lika bra att byta så du inte blir ståendes som jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
leiwi skrev:Att ladda batteriet med att köra bilen brukar inte bli så lyckat , det blir inte mycket kvar av generator effekten med allt ljus fläktar värme i rutor ,stolar värmare mm
Det överlägset snabbaste sättet att ladda batteriet är genom att köra med bilen, en generator i en modern bil kan ladda runt 150A medan en "normal" billaddare laddar mellan 5-10A.
av mange240
MartinS skrev: sön 27 dec 2020, 09:29
leiwi skrev:Att ladda batteriet med att köra bilen brukar inte bli så lyckat , det blir inte mycket kvar av generator effekten med allt ljus fläktar värme i rutor ,stolar värmare mm
Det överlägset snabbaste sättet att ladda batteriet är genom att köra med bilen, en generator i en modern bil kan ladda runt 150A medan en "normal" billaddare laddar mellan 5-10A.
Nja cem vill ju bara ladda till 80%, laddaren siktar på 100%
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
MartinS skrev:
Att generatorn kan avge 150 Ampere innebär INTE att du kan trycka i så mycket i batteriet, inte ens i närheten. Batteriet skulle koka sönder! Anledningen till att generatorn kan avge höga strömmar är att ta hand om alla höga förbrukare som bakrutevärme, stolsvärme, rattvärme, belysning, fläkt och andra vanliga förbrukare.
Användarvisningsbild
av Chrasher
Min varnade också om låg batterispänning och jag försökte ladda det och åka långt osv men varningen kom igen hela tiden. När jag bad volvo att mäta så märkte de inget fel. Jag tröttnade och köpte ett nytt och sen har jag aldrig fått upp det mer.
Användarvisningsbild
av Cotag
En i släkten som har en V60 -15 hade samma larm och var på väg att byta batteri, frågade Bilia om det fanns något annat som kunde göras. Han fick då en mjukvaruuppdatering som tog bort larmen utan batteribyte.
Jag hade samma eviga tjatande om låg spänning på min, när det var tid för "egr-slanguppdatering" på bilen så frågade jag efter samma mjukvaruuppdatering, mekaren hade inte hört talas om någon sådan uppdatering, fnös åt förslaget och rekommenderade ett nytt batteri.
När jag fick tillbaka billen efter egr-åtgärden så kan den numera stå 20 minuter med radion på innan den sätter larm, det kunde den inte innan utan larmet sattes ganska omgående.

Jag gissar att en del mjukisuppdateringar sänker larmgränsen några tiondels Volt. Det är väl kanske också logiskt om bilar som rullar här uppe i norr inte har samma larmgräns som bilar som rullar vid medelhavet?
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]