Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
Hej! Har under ett par veckor upplevt ett surrande/vibrerande ljud i kupén på en V60 MY16. Är 99% säker att jag lokaliserat ljudet till B-stolpen på förarsidan, närmare bestämt vid höjdjusteringen för bältet.

Ljudet uppkommer i hastigheter över 50 km/h. Har testat att justera höjden på bältet utan resultat. Samt knackat och tryckt lite runt omkring på B-stolpen, ja ni vet :party:

Det enda som fungerar är om jag lägger handen lätt över höljet där bältet träder in i B-stolpen och ger lite tryck, då försvinner ljudet. Släpper jag så börjar det igen.

Har stått ut med det ett tag men vid längre resor blir det tröttsamt då det är såpass påtagligt och nära vänsterörat vid körning.

Kan bäst beskrivas ljudet som halvlös klisterlapp möter jämnt vindmotstånd.

Någon som upplevt detta eller hört något liknande?

Tack på förhand!
av III
Nä, men tipps kan vara att ta loss panelen och se vad det är som orsakar ljudet, sen kan man använda en bit butyltejp eller filttejp som dämpare av vibrationsljudet som exempel. Det kan ju vara panelen i sig. Då funkar det bra. Är det där bältets justering är kanske man kan motera filttejp så det fortfarande kan förflyttas.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]