Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo, V60, D4, 2012, AWD, AUT, MOMENTUM, KOMBI.

I Maj 2018 så fick jag felmeddelande ”AWD avstängd” bilen behöver service. Ringde Volvo & dom sa att det förmodligen var haldexpumpen som krånglade men att det inte var nån fara att köra ändå. Bokade tid efter sommaren och då hade jag hört att pumpen byts på ”goodwill” men Volvo skulle inte ge mig någon goodwill då den endast räckte 5år, bilen är uttagen 2012 Nov så jag var 6mån sen :( Trots att den då gått bara 12000mil. Blev sur och lämnade istället in bilen för hos den lokala bilmeken istället.

Felkoden visade på att haldexpumpen behövde bytas, sug filtret i botten på pumpen var riktigt igensatt med svart kladdig sörja. Pumpen byttes (kostnad ca4500kr), efter rengöring och oljebyte så kom felmeddelandet tillbaka ”AWD avstängd”, åkte in till verkstaden igen och denna gång var det en annan felkod: P188918 ”inget tryck” tror jag den betyder. Felkoden nollades, pumpen plockades bort för kontroll och det ”såg bra ut”, oljan byttes igen men felkoden kom tillbaka så fort bilen provocerades till att spinna.

Volvos förslag var att byta styrboxen för Haldex 12000kr + jobb.

Några frågor som jag vore otroligt tacksam om nån kan svara på:
1. P188918 vad kan denna felkod bero på? Nån som varit med om detta?

2. Vad jag förstår så sitter det nån typ av ventil och tryckgivare i enheten som styrboxen reglerar. Nån som vet om funktionen är så att: styrboxen reglerar ventilen & när ventilen stryps så byggs ett tryck upp som aktiverar haldexkopplingen? Jag tänker att om ventilen kärvar pga. all skit så kanske det inte byggs upp något tryck o så får jag den felkoden.

3. Kan man köpa tryckgivare eller ventil separat någonstans för att testa att byta dessa först?

4. Har sett att det finns renoverade styrboxar som utbytesenheter att köpa på blocket ca3000kr. Såg inte så svårt ut att byta, nån som vet om man styrboxen måste programmeras eller är det bara att byta?
Finns ventil och sensorer på lbmautoparts.com Borde landa runt 2500kr, tillkommer filter+olja för 640kr, pump för 3100kr i sämsta fall. Är Borg Warner originaldelar utan premiumpris för färgen kartongen. Jobbet klarar man av själv om man inte har tummen mitt i handen och 1000% enklare än haldex3 med demontering av kardanaxel i jobbet.
Hej & tack för svar!
Tänkte uppdatera läget lite.
Enligt Volvo så får inte pumpen jobba som den ska, den lyckas inte bygga upp nått tryck. Jag tror man mäter strömmen på motorn när man styr ut en signal för få
Pumpen att snurra snabbare för att bygga upp ett tryck på Haldexkopplingen, men den förväntade strömmen är för låg och jag får den konstiga felkoden.
Det kan bero på att
1 - Pumpen är paj, men enligt Volvo så kunde dom bygga upp ett tryck med Vida och vad som kan se är allt ok med ok funktion. Och pumpen är ny.
2 - det sitter en övertrycksventil ” Pressure Release Valve for Generation 5 Haldex” på ovansidan vid kardanen. Det kan oxå bero på att det fastnat skit i den så ventilen inte tätar riktigt och då kan inte pumpen bygga upp något tryck. Volvo säljer inte dessa lösa fast det är en enkel klassisk fjäderbelastad ventil!

Har beställt en sådan ventil kostade ca900kr, hittade bara den i England.
På en firma som hette ”Haldex Parts and ECU Repairs by Auto Fault Finder” på hemsidan stod det ”tips o tricks”
där nämnde d att det var ett vanligt fel & att verkstan då hellre byter ”klumpen” 20-30tsek.
Länkar till firman i nästa inlägg samt till en bra U-Tube video som förklarar hur Haldex gen 5 fungerar.
Kommentera gärna...
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]