Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mjukisdjur
Låter som rätt motiverade klagomål och jag tycker det är viktigt hur mikebike blir behandlad av alla instanser.
Om Volvo vill vara med och slåss med tyskarna så måste man ge samma höga serviceklass.
I Sverige säger det iofs väldigt lite men som en liten anekdot så kan jag nämna att på en bilsemester söderut så gick bromsoket åt pipan på en BMW vi hade och bromsen blev att ligga ann. På firman vi stannade hos kom chefsteknikern ut och var förtvivlad och bad om ursäkt. Inte för att bmw är så i Sverige men jag tyckte det var strongt gjort och man kände sig som en omhändertagen uppskattad kund och det blev vansinnigt mycket lättare att svälja notan. :D
av mikebike
marcbe skrev:Fläkten har fyra effektsteg förutom avstängd.
Dels är det två fläktar, dels är det bara på/av på min bil, men den är ju inte riktigt 100! :wink:
av mikebike
Nu är det fixat! :D

Det var tydligen ett stift i kontaktstycket som inte satt riktigt rätt monterat. Enligt mekanikern är den mindre fläkten (den som faktiskt gick) primärt avsedd att kyla AC:n.
Hela låset i förardörren byttes också, så nu behöver jag inte dra 9 gånger i handtaget för att öppna dörren.

Bra av Bilia att fixa en verkstadstid med (relativt) kort varsel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Det var tydligen ett stift i kontaktstycket som inte satt riktigt rätt monterat. Enligt mekanikern är den mindre fläkten (den som faktiskt gick) primärt avsedd att kyla AC:n.
Det var det jag menade med när jag sade att jag var extremt tveksam till långkörning innan du fixat felet,

Det är ju rätt dumt att bränna en motor för 100,000 kr för att ett stift för 10 öre sitter löst ikontakten till fläkten.

(Även om du nu har försäkring och bara hoppas att din bil ska brinna upp på något sätt för du hatar det så mycket.)
av mikebike
VolvoB20 skrev:Det var det jag menade med när jag sade att jag var extremt tveksam till långkörning innan du fixat felet
Det felet hade varit svårt att hitta själv och det går alldeles utmärkt att köra landsväg utan kylfläkt, även om det hade varit varmare än det var nu (under 20).
Däremot cyklade jag till jobbet i fyra dagar (totalt 21 mil).

Jag är ändå glad att jag köpte denna bil på Bilia tvärs över gatan, tänk om jag köpt (den betydligt billigare) bilen i Göteborg som jag övervägde. Då hade det antagligen varit betydligt svårare att få fel åtgärdade.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Däremot cyklade jag till jobbet i fyra dagar (totalt 21 mil).
Wow... imponerande.

Skönt att det löste sig med bilen också.
av HerrBarium
... har kört 40 000 km i öknen med temperaturer över 50 C. XC60 T6. Aldrig ett värmeproblem - utom att AC:n inte riktigt klarade av att hålla kupétemperaturen under "svettgränsen".
Värme-elementet för kupén får samma mängd värme hela tiden, så dit "dumpas" inget.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]