Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Spontant är det inte den folk skriver något speciellt om att den felar här, skulle därav säga att det är en av de bättre
Användarvisningsbild
av fjohan82
Däremot växellådan, är det en automat så bör man titta efter senaste oljebytet i Powershift-lådan.
Generellt en känslig låda om det slarvas med bytet.
av Solomon
Har 2 Volvo v60 t3 -12 och -11 fina bilar och rolig Ford motor.
Vänliga fel
Multiremmen gick av
spricka elmotor på bromsok
Spricka förarstolen annars fina bilar tror jag helst r-design
volvofantast skrev:V60 t3 150 Hk bensin motor,hur är den motorn? något som man ska kolla särskilt efter?
Jag har haft en sådan. Helt problemfri dom milen och åren jag hade den. Tre år från 7600 - 11000 mil. Något svag på väldigt låga varv, som t.ex. när man sakta rundar ett gathörn på 2-ans växel. Kan behöva växla ner till 1-an då.
En garanti/gratis återkallelse gällande byte av grenrörspackning runt år 2015-2016. En ny packning med en fläns som skulle göra att oljan från ett eventuellt oljeläckage från ventilkåpan inte skulle rinna ner på grenröret och orsaka brand. Kolla så den blivit bytt.
Finns även en likadan motor på 180 hk, kallad T4. Dom 30 hk kom någonstans över 4500 varv och hade ändå samma vridmoment som T3-an. Enligt mig har man inte någon direkt nytta av dom hästarna, om man inte gillar att varva ut på växlarna. :-D

En i normala fall bra motor utan problem.
av frippe64
Utväxlingen byttes nån gång under 2012, vilket påverkar förbrukning och skatt samt att man kan få ligga kvar lite längre på växlarna med den nya högre utväxlingen.
av specos
Har en T3-14 manuell. Kört den mellan 4500 mil och 8500 mil. Tycker den funkar bra och den känns väl anpassad till bilen. Den räcker till. Skulle dock inte vilja ha en svagare motor.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]