Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dannesk skrev: ons 21 okt 2020, 18:07 Jag skulle tveklöst köpt modellen med femman och AWD, pålitligare motor. Visst finns det VEA som funkar felfritt men hur vet du att du får tag i ett exemplar som inte har eller kommer få problemen då det är rätt stor andel på de äldre årsmodellerna.

Fast jag skulle inte bytt bort T6an pga av ekonomin om det inte är något fel på den.
igår när jag gasade på med min T6 kom ett starkt metalliskt skrapande ljud från framvagnen, blev ju såklart livrädd o hoppa ut för att hitta källan, till min förvåning hittar jag absolut ingenting som ser fel ut och bilen kör som vanligt... Det är nog det enda "felet" jag haft hittills... Lägger upp ett ny post inom kort för att få reda på vafan det va för ljud :-/
berrabus skrev: ons 21 okt 2020, 18:46 Att du vill ha en mer ekonomisk bil, gissar att det är bränsleförbrukningen du avser.

Hur många mil kör du per år och vad förbrukar din T6?
Just nu ligger den på 11/100km i stadskörning och brukar få ner det till 9.8/100km vid långrundor. Per år blir det väl 1500mil ungefär
Skulle en väldigt bra prissättning till för att jag skulle handla en tidig diesel-VEA igen.
Problem med EGR-system/igensotat insug, oljekonsumtion och balansaxlar är hyfsat svåridentifierat vid köp.

Trevlig motor rent körmässigt annars
Cotag skrev: ons 21 okt 2020, 20:21 Skulle en väldigt bra prissättning till för att jag skulle handla en tidig diesel-VEA igen.
Problem med EGR-system/igensotat insug, oljekonsumtion och balansaxlar är hyfsat svåridentifierat vid köp.

Vad menar du med en tidig vea diesel? Är dom bättre från en viss årsmodell?
Buckshot skrev:Vad menar du med en tidig vea diesel? Är dom bättre från en viss årsmodell?
De tidigare har ju haft problem som förhoppningsvis förbättrats under åren motorn tillverkats, tror de bytte oljeringarna i motorn senare året 2015 för att få bort en del problem med oljeförbrukningen. Jag skulle inte vilja köpa en äldre VEA-motor och riskera att behöva göra diverse kostsamma motorrenoveringar. Utöver problemen som Cotag skrev så finns det ju motorer med spruckna motorblock också.
Buckshot skrev: tor 22 okt 2020, 08:16
Cotag skrev: ons 21 okt 2020, 20:21 Skulle en väldigt bra prissättning till för att jag skulle handla en tidig diesel-VEA igen.

Vad menar du med en tidig vea diesel? Är dom bättre från en viss årsmodell?
Volvo har ju jobbat med problemen under åren. Jag fick gjort återkallelseåtgärd på EGR-systemet förra veckan på min gamla -14 och har tidigare bytt till uppdaterat balansaxelpaket.

Gissar också att senare övergång/komplettering med SCR-teknik (adblue) har gjort att man kan köra mindre hårt med EGR-systemet och få lägre sotning/reducerade följdproblem.
dannesk skrev: tor 22 okt 2020, 13:12
Buckshot skrev:Vad menar du med en tidig vea diesel? Är dom bättre från en viss årsmodell?
De tidigare har ju haft problem som förhoppningsvis förbättrats under åren motorn tillverkats, tror de bytte oljeringarna i motorn senare året 2015 för att få bort en del problem med oljeförbrukningen. Jag skulle inte vilja köpa en äldre VEA-motor och riskera att behöva göra diverse kostsamma motorrenoveringar. Utöver problemen som Cotag skrev så finns det ju motorer med spruckna motorblock också.
Så 2016 eller nyare är bättre?
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]