Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrDoe
Efter en stunds körning så börjar växellådan att hacka i låga farter vid gaspådrag. Tycks uppstå lite random.

Första gången detta hände var efter att ha kört ca 2 timmar på motorväg och sen vid avfart så började problemen. Dagen efter körde jag kanske en halvtimme blandad körning utan att felet uppstod, men samma fel uppstod vid 2 timmar långkörning nån dag senare, för att sen fungera symptomfritt flera kortare körningar i två veckor. Lämnade in bilen på verkstaden som inte fick några felkoder på växellådan (som jag tolkade det), men de programmerade om växellådan.

Igår så kom problemen med lådan efter en körning på ca 25 minuter, så det verkar bli värre och verkstadens åtgärd hjälpte inte.

Någon som haft samma problem och vet om det är ett mindre kostsamt fel eller om jag får förbereda barnen på att det inte blir julklappar i år?
Den motorn har väl Powershift-låda om jag inte är helt fel ute.
När byttes oljan i den senast och hur långt har bilen rullat?
Det är en powershift-låda ja.
Bilen har nu rullat 17000 mil och kört med den 500 mil sen den kom i min ägo så vet ej när oljan byttes i lådan.
Blev lite förvånad att verkstaden inte bytte olja när jag i veckan lämnade in den för service och just dessa växelproblem, nämnde bara att den borde bytas innan 18000 mil.
Är du helt hundra på att det är lådan som hackar då? Om motorn missar kan det med en automat lätt kännas som att det är lådan som strular.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]