Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag lyckades med konststycket att köra in i en låg betongsugga på en parkering idag. Den doldes så fint av bilen som stod på platsen bredvid så jag såg den helt enkelt inte. :-( Efter undersökning verkar det bara vara själva plaststötfångaren som fått sig en smäll och spruckit på ett par ställen, ser inga andra skador.

Jag vet inte om jag ska ta det med försäkringsbolaget och ta självrisken plus eventuellt höjd premie, eller försöka byta den själv? Alternativt hitta en begagnad stötfångare och be en verkstad byta den åt mig.
Är den svår att byta? Sitter ju lite andra plastdetaljer på den, och strålkastarspolning mm.

Tacksam för råd och synpunkter.
Vad är det för bil/årsmodell det gäller och vad har du för självrisk? Premiehöjning brukar man inte få på skador när vagnskadan utnyttjas på egne bilen utan när man orsakat en olycka så trafikförsäkringsdelen måste ersätta den andra bilens skador eller annan egendom.
Det är en V60 -2017.
Efter lite undersökning så verkar det bästa att ta det med försäkringsbolaget. Har en rätt bra försäkring där jag betalar lite mer för att få lägre självrisk. Hoppas att det är så att premien inte påverkas när det bara är sin egen bil som är inblandad. Fast jag antar att det finns en gräns på hur många betongsuggor man får köra in i per år :-)
Stötfångaren var full med stenskott så det kanske var dags att byta den ändå....

Mest upprörd på P-bolaget som satt ut de låga suggorna som inte syns när en bil står på platsen närmast p-automaten.
Kan ju vara bra men en begagnad från bildelsbasen kan ju gå med men de går åt snabbt där och kostar väl ändå en 4000kr samt att det ska vara i rätt färg med. Tar vår högst 3h med att städa undan verktygen om man inte gjort liknande förut. Finns beskrivet här hur man faktiskt lätt byter https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 017?query= Se te.x parkeringsassistans
Ta de med försäkringsbolaget !!! Har du inte vagnskadegaranti på bilen blir det inte så kostsamt. Jag gjorde samma sak på min V60 -18 förra hösten. Körde mot en kruka som jag heller inte såg. Det blev förvisso bara skrapmärken men pga det är vagnskadegaranti på bilen blev självrisken 6800 kr för omlackering och arbete. Tack vare att jag har en extra försäkring som täcker självrisken upp till 3000 kr och fick stilleståndsersättning kostade det mig 3000 kr allt som allt. Utan denna försäkring tror jag att det blivit billigare om jag bekostat reparationen själv. Din stötfångare har ju spruckit så den måste repareras eller bytas ut plus lackering. Borde bli dyrare än att nyttja försäkringen. Och inte tror jag att du får någon premiehöjning för det.

/ Niclas
Flertalet verkstäder har grejer för att svetsa spruckna plastkofångare, det kan inte kosta oändligt mycket pengar. Jo på en Volvo-verkstad förstås :-D
Kolla att avtappningskranen under kylaren har klarat sig, den sitter väldigt utsatt på de äldre bilarna i alla fall. Tillverkad av äkta plast..
Tänkte jag skulle uppdatera hur det gick med min stötfångare.
Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget och fick ett skadenummer. Bokade tid hos Bilia och åkte dit efter ca en vecka där dom kollade på skadan. Jag fick en ny tid för att lämna in den veckan efter. När jag lämnat in den skulle det ta upp till en vecka men dom ringde redan dagen efter och sa att bilen var klar. Det hade inte varit några dolda skador på stag och plåtdelar under så därför hade det gått så fort.
Jag betalade min självrisk och kunde sedan åka hem. Nu får vi se om jag åker ner en bonusklass nästa år, fick lite olika svar på Folksam beroende på vem jag pratade med.
peos99 skrev:Tänkte jag skulle uppdatera hur det gick med min stötfångare.
Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget och fick ett skadenummer. Bokade tid hos Bilia och åkte dit efter ca en vecka där dom kollade på skadan. Jag fick en ny tid för att lämna in den veckan efter. När jag lämnat in den skulle det ta upp till en vecka men dom ringde redan dagen efter och sa att bilen var klar. Det hade inte varit några dolda skador på stag och plåtdelar under så därför hade det gått så fort.
Jag betalade min självrisk och kunde sedan åka hem. Nu får vi se om jag åker ner en bonusklass nästa år, fick lite olika svar på Folksam beroende på vem jag pratade med.
Jag har aldrig åkt ner någon "bonusklass" eller fått högre premie för att man fått utnyttja vagnskadan (har fåttt fixa parkeringsskador som orsakats av annat fordon och skadegörelse på bilen) men då har jag alltid haft Länsförsäkringar de senaste 20åren.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]