Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsakel1
Jag satte in motorvärmare på min v60. Tömde då systemet på kylarvätska, allt i en bunke. Efter slutfört jobb skulle all vätska tillbaka. Blir dock ca 1,5 liter över som ej går i. Har varmkört utan lock. Sjunker dock inte undan. Idéer mottages tacksamt.
/lacka
av Buckshot
Det kan bildas luftfickor i kylsystemet. Har bilen varit inlämnad för detta?

Återkallelse ang kylsystemet (avluftningsslang)
Juli 2020

Som en förebyggande åtgärd återkallas nu 66 097 bilar av modellerna V40, V40CC, S60, S60CC, V60, V60CC, XC60, V70, XC70 och S80 med tvåliters, fyrcylindriga dieselmotorer av årsmodellerna 2014-2017.

Vi har upptäckt ett problem med kylsystemet hos bilmodellerna ovan. Analyser har visat att överflödig luft kan leda till otillräcklig kylning. Det kan i sällsynta fall leda till överhettning, skadade motorkomponenter och i värsta fall brand i motorutrymmet.

Hur vet jag om min bil berörs av återkallelsen?
Om din bil tillhör någon av modellerna och årsmodellerna ovan berörs den av återkallelsen.

Vad ska jag göra nu?
Alla kunder får ett brev från Volvo Cars med instruktioner om hur du kontaktar din Volvoverkstad. Din Volvohandlare bokar då in dig på en servicetid.

Vad är det som behöver åtgärdas på min bil?
Analyser har visat att överflödig luft i bilens kylsystem kan leda till otillräcklig kylning. Alla berörda bilar kommer därför att förses med en ny slang i kylsystemet – som minskar luftmängden i kylsystemet och på så vis eliminerar risken för att den här typen av problem uppstår i framtiden.

Behöver jag själv betala för åtgärden?
Nej, vi står för hela kostnaden.

När kan jag räkna med att min bil åtgärdas?
Våra verkstäder gör sitt allra bästa för att hitta tider till alla kunder och bilar som behöver åtgärdas. Beroende på beläggningen hos din Volvoverkstad kan det skilja sig i landet när du kan få hjälp.

Är min bil säker att köra innan den har blivit åtgärdad?
Vi har inga rapporter om personskador relaterade till problemet med kylsystemet, men uppmanar alla kunder med bilar som omfattas av återkallelsen att så snabbt som möjligt kontakta sin Volvoverkstad för att få felet åtgärdat.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du varmkört såpass länge att termostaten har öppnat? Märks på att kylaren blir het även i nederkant..
Sen tror jag att man behöver få upp lite varv på motorn/vattenpumpen för att den ska orka trycka ur sista luftfickorna ur värmepaket och kylare..
Men är det dessutom ett konstruktionsfel så blir det en helt annan femma :P
Testade att vacuumsuga på min gamla V70 och visst blurpade en massa luft ut. Nackdelen är att de grova slangarna till och från kylaren sugs ihop! :-o
Användarvisningsbild
av x74
När jag bytade termostat på min, så tog det några mil innan all luft var ute, och kylvätske nivån sluta sjunka.
av larsakel1
Hur går en vacumsugning till? Har varit ut o kört bilen på motorväg ca 30 min. Nivån sjönk lite men fortfarande vätska över så att säga. Ska kanske ge det lite tid?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ingen aning om hur verkstan gör, jag använde min "luftman" (skruvlock med bilventil, avsedd för bromsluftning) och satte den på exp-kärlet i stället för locket. Sen kopplade jag på en vakuumpump avsedd för värmepumpar.. Slurp sa det :-o
Jo det kan nog tänkas att lite luft åker ut vid varje uppvärmings/avsvalningscykel
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]