Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ludlob
Märkte igår när jag startade att det lät grövre på tomgång/lätt lätt gas som aldrig hänt förut. Det försvinner när man gasar upp. Verkar bli bättre när jag sätter på fläkten men ljudet är fortfarande där. Ibland kan det låta första starten vid lite gas som det gnisslar lite, så som en rem?
har en video inifrån bilen,kanske ska filma från motorn med. Vet någon vad det kan vara? Det är en XC60 15 D5

Jag som skulle byta bil men gjort inte det, nu bytte jag istället precis hjullager, bromsar ska bytas och nu detta?! Skulle bara bytt bilen när jag sa att jag skulle...
av Ludlob
@halvgute57, Ok, kan jag se det utan att montera ner något, eller känna om något är slappt? Borde kanske försöka hitta en sevicetid då, igen... suck.
Antar då att det kan bli en ganska stor skada om den släpper och skadar något annat i närheten.
av eqt
Ludlob skrev: tis 25 aug 2020, 13:21 @halvgute57, Ok, kan jag se det utan att montera ner något, eller känna om något är slappt? Borde kanske försöka hitta en sevicetid då, igen... suck.
Antar då att det kan bli en ganska stor skada om den släpper och skadar något annat i närheten.
Fick generator bytt efter skrammel på en XC60 för några år sedan. Ringde Volvo-verkstaden och fick en tid senare på eftermiddagen - passade under samtalet på att fråga om risker med att köra bilen tills dess. Enligt PST:n var det ingen större risk att något skulle inget hända under den korta stunden och det värsta skulle då vara att bilen lägger av om generatorn lägger av.

Nu kan jag inte garantera att inget värre sker men kan även nämna att det finns en taxi i bostadsområdet, även den en XC60 (facelift), som skramlat runt i minst två veckor. Jag fick bilden av att det är dags att byta så snart som möjligt, men ljudet låter hemskare än vad det är. Har jag fel blir jag gärna rättad.
av Ludlob
Jag märkte det i måndags och körde bilen sist biten igår, nu tänkte jag låta den stå. Alt åka förbi Volvo och se om de kan komma ut och lyssna snabbt innan jag lämnar in den på felsök, skulle vara skönt att veta om den kan användas eller om den bör stå där tills den blir arbetad på. Har ändå en felsökning till att göra då det klickar bakom instrumentpanelen vid låga varvtal..

Det är snarare tvärt omjag sätter på AC verkar det som ljudet blir lite mindre.
av Ludlob
Lämnade in den och för de som undrar och i framtiden hittar tråden för liknande fel:
Det var multirem som byttes och efter det går den fint igen.
Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]