Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fctroll
Hej. Har en v60 my 15 d4. Det har börjat komma konstiga ljud från bilen när jag kör, tror det är typ från motor eller något. Svårt ett beskriva ljudet men låter som att motorn vibrerar, fel växel eller mer som en epa traktor, det är rätt störande att sitta i bilen och lyssna på detta ljud. Problemet är att ljudet kommer när man kör i 75-80 km eller 110-120 km. Sen är det som att ljuder bara slutar och bilen går tyst som den ska. Haha då släpper locket i öronen efter allt mullrande 😂
Någon som vet vad ser kan vara för fel?
av mattiasv60
när du märker att bilen låter så - kolla i infotainment-displayen om start-stop är grått/ej aktivt (pga av förhöjd motortemperatur). Jag har märkt att bilen/motorn låter lite extra då den regenererar/bränner ur partikelfiltret. Detta håller då på i någon mil eller så.
Mattias
av Tholun
Har exakt samma! en D5 -14 XC60. SKulle vara intressant att veta vad det är... Jag har inte start/stop funktion
av Fctroll
mattiasv60 skrev: tor 06 aug 2020, 21:09 när du märker att bilen låter så - kolla i infotainment-displayen om start-stop är grått/ej aktivt (pga av förhöjd motortemperatur). Jag har märkt att bilen/motorn låter lite extra då den regenererar/bränner ur partikelfiltret. Detta håller då på i någon mil eller så.
Mattias
Kollade sist när jag var ute och fick fram ljudet fast start och stop lyste grönt och skulle funka.
Jag har va 2,5 mil till jobbet och slutar inte på den vägen. Tyvärr funkade inte förslaget.
av Fctroll
Var inne hos volvo och pratade och de fick fram att hjullagret var dåligt på bilen. Vänter på service tid nu, får se om ljudet försvinner pga detta sen.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]