Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en S60 D2 2016, motorkod D4204T8. Har gjort ett kamremsbyte och den startade på tredje försöket, jag kunde backa ut och köra den in i parkeringsruta, men den slocknade av och till, så jag gjorde några försök och sen startade och gick på tomgång i 5 minuter och slocknade igen. Kamaxel och vevaxel var timade och motorn var som sagt igång. Inga felkoder visades.
Någon ideé? nogån manual eller instruktion eller bild på timinegsinställningar?
Har du kollat remspänningen NOGA? Har varit med om liknande en gång fast på PSA-motor.
I mitt fall: Remspännaren (den nya) spänndes åt fel håll. vilket gjorde att remmen kuggade över på bränslepumpen. Detta spelade teoretiskt ingen roll då dieselpumpen här var en vanlig tryckstegringspump och inte behöver timing.
Men... brensletrycksgivaren kände av tryckfallet på bränslet och stänger ner systemet för att rädda motorn. Har ej förstått vad som är farligt med lågt tryck i CommonRailSystem ännu.

Så mitt tips. Kolla remspänningen noga.
Det var nog två saker, det första var spännrullen, pilindikatorn på spännaren var inte placerad mellan det utrymme som den ska. Anledningen var nog att jag inte hade mothåll när jag spände fästmutern som spänns åt höger och rullens spänning lossas åt höger...
Nu är den som den ska
Sen märkte jag att Vevaxelrullen som kammremen sitter på var 6-7 mm fel i timingen. Den måste flyttat sig när jag använde avdragaren för att byta oljepackningen på vevaxeln Så de fixade jag också.
Startade direkt, jämn tomgång. Går som den ska, accelererar väl.
Så tack återigen.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]