- sön 22 dec 2013, 21:48
Hej!
har du fått till problemet och vad var det isånnafall?
ursäkta mig om jag lånar tråden lite, jag har nämligen liknande problem som du, med min V70II 2.4D MY08, min ryker dock inte vitt.
vid körning får jag ingen värme i kupén trots att motorb blir varm och till slut överhettar, med varningar om varm motor, sänk hastigheten och efter det kommer ett rött upropstecken med texten, motorn för varm, stanna genast!
problemen uppstod efter att kylvätskeskangarna till/från kylaren frös ihop.
vid körning får jag värme i kupen om jag startar parkeringsvärmaren, och 95% av gångerna slutar värmen komma när jag stänger av värmaren, endast 5% av gångerna fortsätter värmen att komma trots att jag slår ifrån värmaren.
blir inte klok på problemet, slangen efter termostaten in till kylaren blir skollhet, kylarfläkten går på max när motorn blir riktigt het, men slangen efter kylaren är fortfarande kall.
några gånger har kylvätskan sjunkit ner till strax under min, och det har känts dom att det vandrar luft i kylslangarna när motorn blivit så het att varningsmedd visats på display, ackompanjerat av lätt knaster/knäppande från motorn.
från början när felet uppstod så kändes kylarslangen efter kylaren/i underkant nästan tom på vätska och den övre slangen har även känts mer eller mindre luftfylld.
ber om ursäkt ifall jag lånar tråden lite, men våra problem verkar ändå påminna om varandra.
vänliga hälsningar
Kristian
V70II 2.4D MY08