Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte skapa en tråd lite för min egen räkning men som andra också kan ta del av.

I första posten här tänkte jag uppdatera varje gång det blir en regenerering. Jag tycker att det varit lite ojämnt mellan dem nämligen. I början hade jag runt 300 mil mellan dem, sen gick det ner till att bli en nästan varje tank under sommaren (kommer i snitt 100-110 mil per tank) för att nu vara tillbaka på rätt så långt mellan. Jag har dock inte skrivit ner några siffror, vilket jag nu tänker börja med.

Mina regenereringar:

2013-12-15 vid 28615km
Så var det dags för en ny regenerering.. 202 mil sen sist. Jag börjar ju kunna se ett mönster i mina regenereringar.. lite drygt 200 mil emellan dem.. och de har blivit kortare nu är tidigare. (De som var innan jag började skriva upp här pågick ofta i 4-5 mil.)

Som ni ser på bilderna här under så gick min snittförbrukning för en resa på 15 mil upp med 0,2l/100km.. vilket då grovt räknat visar att regenereringen drar ca 3dl extra när den pågår i ca 15km.
Spoiler »
2013-11-22 vid 26597km
Ny regenerering.. 203 mil sen senast. Pågick nu i endast 2 mil (19km) vilket nog är kortaste intervallet hittills.. jag funderar om den stoppade bara för att jag svängde av motorvägen och hade ett par km där jag typ nästan rullade och hamnade på förbrukning på 0,2 och 0,3l/mil. Det var nämligen på exakt samma sätt och ställe den tidigare regenereringen slutade efter då 30km.
Spoiler »
2013-11-05 vid 24570km
Idag regenererade bilen igen, efter 220 körda mil.. Det pågick i ganska exakt 30km.
Spoiler med regenereringsinfo:
Spoiler »
2013-10-14 vid 22550km, pågick i endast 3 mil. Motorvägkörning.
Spoiler med regenereringsinfo:
Spoiler »
Senast redigerad av 4 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Och för oss som inte har en diesel (än) men som kanske är diesel wannabe kan det vara bra att veta vad regenerering är.
Från instruktionsboken V70 MY13 nedan.
/Bo

Dieselpartikelfilter (DPF)
Dieselbilar är utrustade med ett partikelfilter, vilket medför effektivare avgasrening.
Partiklarna i avgaserna samlas i filtret under normal körning. För att bränna bort partiklarna och tömma filtret startas en s.k. regenerering.
För detta krävs att motorn har nått normal arbetstemperatur.
Regenereringen av filtret sker automatiskt och tar normalt 10–20 minuter.
Vid låg medelhastighet kan det ta lite längre tid.
Under regenereringen ökar bränsleförbrukningen något.
Regenerering vid kallt väder
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder når inte motorn normal arbetstemperatur.
Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 % tänds en gul varningstriangel i instrumentpanelen samt meddelandet Sotfilter fullt Se handbok visas i displayen i instrumentpanelen.
Starta regenerering av filtret genom att köra bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills motorn uppnår normal arbetstemperatur.
Bilen bör sedan köras i ytterligare 20 minuter.
OBS
En smärre reducering av motoreffekt kan temporärt förnimmas under regenereringen.
När regenerering är avslutad raderas varningsmeddelandet automatiskt.
Använd parkeringsvärmare* i kallt väder så når motorn normal arbetstemperatur snabbare.
VIKTIGT
Om filtret fylls helt med partiklar kan det vara svårt att starta motorn och filtret blir funktionsodugligt.
Då finns risk att filtret måste bytas ut.
raven76 skrev:Startas regenereringen endast då filtret är fyllt till över 80% eller kan det göras innan dess också?
Det startas tidigare. Det är bara när filtret är 80% fullt som en varning kommer att man bör köra en längre sträcka.
Kör man bara korta sträckor så blir aldrig regenereringen klar eller ens hinner startas.
För mig har det aldrig gått så långt att det kommit upp en varning... det händer tydligen bara om man kör väldigt mycket korta sträckor så bilen inte hinner bli varm nog för att starta en generering. Får man varningen får man se till att ta en lite längre tur så bilen hinner bli varm och köra igång sin regenerering.

Sven.h
Menar du staplarna eller menar du själva siffrorna vid mätarna? Siffrorna vid mätarna styr du från ratten på blinkersspaken.
Staplarna får man fram i sensus via "MyCar" (alltså på min MY13) och sen tror jag det står "förbrukning".
Nej, då jag haft långa regenereringar har det ju kunnat gå åt nån liter bränsle, det har påverkat snittförbrukningen sen senaste tanken, och då den är högre är det också högre vid pump. (Även om den inte stämmer utan visar 10-15% fel..)

Sen ska man också kunna märka det på att man tappar viss effekt, men det har jag inte gjort.

När jag märker att förbrukningen går upp brukar jag också gå in i sensus och kolla under "Drive" och Start/stopp. Den är inte aktiv under regenerering och det står något i stil med "Motorstyrsystem" som anledning.
joel80 skrev: När jag märker att förbrukningen går upp brukar jag också gå in i sensus och kolla under "Drive" och Start/stopp. Den är inte aktiv under regenerering och det står något i stil med "Motorstyrsystem" som anledning.
Ok, det var ett bra tips. Jag ser i bland också att momentanförbrukningen går upp, märks särskilt väl om man står på tomgång.

Volvo S60 II 2011. Jag behöver som rubriken s[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är[…]

Har gjort det och de vill ta in bilen för f[…]

Modulen heter PHM (PHoneModule).