- ons 25 sep 2013, 21:58
#790511
Hej
Har inte haft min 2,5FT 2011 mer än två månader. Tankar fullt och kör sällan med lite bränsle i tanken. Men förra gången jag skulle tanka så började lampan för Avgasreningssystem lysa så jag läste ut felkoden p0089. jag fick då i 62 liter, de borde betyda att de va ca 8 liter kvar i tanken.
Jag nollade inga koder, men lampan slocknade nästa gång jag startade bilen, är de normalt för v70II?
Enligt bilprovningen lista skulle felkoden betyda: P0089 Bränsletryckregulator, områdes/prestandaproblem.
Idag när jag skulle tanka så stor det 40km till tom tank, med en medelförbrukning enligt datorn (som stämmer väldigt bra om man räknar på antal tankade liter och körda mil) på ca 1,3lmilen borde de betyda minst 5liter kvar i tanken. Men om jag då gasade på så började bilen hacka, och kännas väldigt orkeslös över 1500rpm. Stod man i nedförsbacke och körde iväg så kom man upp till drygt 2500varv sedan så vart den orkeslös efter någon sekund. Men de gick att köra långa sträckor så de va inte så att den fick soppatorsk, för den gick hela tiden utan att dö. När jag väl tankat i 25liter så gick bilen precis som vanligt igen, pigg och full mer ork.
Jag har selectgaranti kvar, så de blir till att få bilen ompysslad på verkstad. Men om vi ska spekulera lite, vad tror snillen här att de är för fel? Felmonterad soppapump? Bränslefilter eller kan de vara bränsletrycksregulatorn? Eller något annat?
//Tobben
Har inte haft min 2,5FT 2011 mer än två månader. Tankar fullt och kör sällan med lite bränsle i tanken. Men förra gången jag skulle tanka så började lampan för Avgasreningssystem lysa så jag läste ut felkoden p0089. jag fick då i 62 liter, de borde betyda att de va ca 8 liter kvar i tanken.
Jag nollade inga koder, men lampan slocknade nästa gång jag startade bilen, är de normalt för v70II?
Enligt bilprovningen lista skulle felkoden betyda: P0089 Bränsletryckregulator, områdes/prestandaproblem.
Idag när jag skulle tanka så stor det 40km till tom tank, med en medelförbrukning enligt datorn (som stämmer väldigt bra om man räknar på antal tankade liter och körda mil) på ca 1,3lmilen borde de betyda minst 5liter kvar i tanken. Men om jag då gasade på så började bilen hacka, och kännas väldigt orkeslös över 1500rpm. Stod man i nedförsbacke och körde iväg så kom man upp till drygt 2500varv sedan så vart den orkeslös efter någon sekund. Men de gick att köra långa sträckor så de va inte så att den fick soppatorsk, för den gick hela tiden utan att dö. När jag väl tankat i 25liter så gick bilen precis som vanligt igen, pigg och full mer ork.
Jag har selectgaranti kvar, så de blir till att få bilen ompysslad på verkstad. Men om vi ska spekulera lite, vad tror snillen här att de är för fel? Felmonterad soppapump? Bränslefilter eller kan de vara bränsletrycksregulatorn? Eller något annat?
//Tobben