Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Har som fortfarande inte fått fingrarna ur och bytt bil men då nuvarande (V70N 2,4 140hk) gått runt 25k så börjar det väl bli dags. Har sen oktober en snittförbrukning på 0,82l/mil vilket väl får ses som helt ok, pendlar drygt 14 mil per dag mån-fre.

Var först inne på V50 D3/D4 vilket iofs fortfarande finns med som alternativ men har även kikat på V70 och där är jag lite kluven.
Har bland annat sneglat mot AWD och har då kikat på T6 samt D5, T6 är dock avpolleterad pga den högre förbrukningen.
Hur är det med D5 AWD med MY09 vs MY10, har hela tiden varit inne på nya motorn men är den gamla så mycket sämre? Skiljer runt 800 spänn i skatt till 10:ans fördel, 5600 mot 4800.

Å andra sidan skulle en MY10 2,4D eller D3 typ MY12 fungera också, kanske till och med sträcka sig till en D5. 2,4D verkar vara en riktigt trevlig bil, skatten på runt 4k känns förvisso lite hög men är ingen dealbreaker.
D3 tror jag kan vara en trevlig bekantskap också trots 2-liters motorn, är vad jag förstått MY12 som är att föredra framför MY11 då den senare bland annat har en annan turbo så den ska leverera enligt papper vilket tydligen 11:an inte riktigt gör.
D3 MY12 ligger dessutom riktigt vettigt till i skatt, 2600:- för en automat med drag får ses som billigt. :)

Men sen finns ju även bensinarna, 2,5FT är uteslutet pga förbrukningen och även T4F är ointressant pga serviceintervaller så då återstår T4 alternativt T5. T4 är förstås den förståndigare av de två med åtminstone på pappret en vettig förbrukning, det som oroar är förstås det faktum att det är en liten 1,6 liters fyra, nån som har haft en 2,4 140hk som jag har och gått över till T4 och har lust att delge hur det var? Drar en kåpvagn ibland men är inte några längre sträckor men känner ändå en oro över att T4 är i klenaste laget både med och utan vagn.
Hur är automaten i T4, sitter väl powershift i den och verkar inte vara så positiva omdömen?

Största nackdelen med T5 är väl egentligen att det finns ganska få av dem så de ligger relativt högt i pris.

Slutligen så funderar jag på att gå över till gubbstadiet och köra automat i nästa bil, man har ju hört både ris och ros men med mjukvaruuppdateringar verkar ju endel konstiga växlingar ha fixats. Har för mig att jag läst någonstans om att automaten i MY11 fått någon ändring och ska fungera bättre än tidigare versioner, alltså inte bara mjukvarumässigt. Stämmer detta?

Körde tyvärr en XC60 D4 AWD i somras och vill ju allra helst ha en sådan men blev bitchslappad av plånboken så fort tanken uppstod.
Som ni ser vet jag varken ut eller in och att provköra där jag bor är inte det lättaste då handlarna runtomkring i regel inte har några bilar för provkörning, väljer jag V50 får jag överlag en nyare bil med färre mil på mätaren. Är nästan så man börjar fundera på att ha kvar gammeln och ta de reparationer som kommer. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad pratar vi för pengar?

Jag röstar för en manuell V70 D5 AWD MY09, jag tror inte den kombinationen finns som MY10 eller nyare?
Jag skulle inte ens överväga FWD om jag bodde i Härjedalen.

Kanske har den gått lite långt? Men det är nog svårt att hitta med färre mil.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... ?ca=15&w=3

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
poseidon skrev:Han verkar ju klara sig med FWD idag?
Japp, och min farmor klarade sig utan el i lägenheten när hon växte upp på södermalm i början på 1900-talet. Låt nu inte detta bli en FWD/AWD debatt, jag tror Bosa själv kan avgöra, men jag ville gärna utveckla varför jag föreslog den modellen jag gjorde.
av Sharkbait
MartinS skrev:Jag röstar för en manuell V70 D5 AWD MY09, jag tror inte den kombinationen finns som MY10 eller nyare?

/Martin

Exakt, och detta suger att valet manuell inte finns till D5 AWD.
av fredrikwt
Mest bil o mil för pengarna i kombo med trevlig karaktär på motorn skulle jag säga är 2.4d MY10. Bra vrid, bra med effekt, polestar finns, man behöver inte växla mkt med manuell o den går köra snålt på långkörningar(manuell då) att de sluta med den måste varit utsläppskvoter o intern konkurrens mot d5 gissar jag utan att veta.
Användarvisningsbild
av Bosa
poseidon skrev:14 mil om dagen så känns diesel som ända alternativet. En M10 2.4d är ju utmärkt. Satsa på det.
fredrikwt skrev:Mest bil o mil för pengarna i kombo med trevlig karaktär på motorn skulle jag säga är 2.4d MY10. Bra vrid, bra med effekt, polestar finns, man behöver inte växla mkt med manuell o den går köra snålt på långkörningar(manuell då) att de sluta med den måste varit utsläppskvoter o intern konkurrens mot d5 gissar jag utan att veta.
Ja just 2,4D MY10 verkar vara en höjdare, är vad jag förstått i stort sett samma motor som i D5 MY10 fast med singelturbo.
Hittar jag ingen AWD ligger den bra till, går att få för ganska vettiga pengar dessutom.
Men hur är automaten i en sån? Är manuell att föredra om man bortser från den något högre förbrukningen eller fungerar automaten bra?
För mig som mestadels kör landsväg så har jag fått för mig att skillnaden i förbrukning för manuell vs automat inte behöver bli så stor då största skillnaden verkar vara vid stadskörning. :)
MartinS skrev:Vad pratar vi för pengar?

Jag röstar för en manuell V70 D5 AWD MY09, jag tror inte den kombinationen finns som MY10 eller nyare?
Jag skulle inte ens överväga FWD om jag bodde i Härjedalen.

Kanske har den gått lite långt? Men det är nog svårt att hitta med färre mil.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... ?ca=15&w=3

/Martin
Taket ligger väl runt 230k, rätt bil så kan man nog hoppa upp nån tusenlapp till men det gör förstås inget om den blir billigare utan är rent av en fördel. Helst runt 200k men finns som sagt spelutrymme. :)
Hade helt förträngt att AWD faktiskt funnits med manuell, kollade runt lite och det verkar tyvärr inte vara lätt att hitta en med vettiga mil på mätaren då MY09 verkar vara sista årsmodellen med manuell och AWD. Samma sak med automaten för MY09, inte många ute och ganska mycket mil men får hålla ögonen öppna.
Den du länkade till såg bra ut men är lite för mycket mil, efter ett par år så har den rullat drygt 20k mil i min ägo. Vill försöka hålla mig under 7-8000 mil, helst färre mil ändå.

Rent generellt angående FWD vs AWD så vill jag helst ha en AWD, dels för bättre stabilitet men har även en ganska grisig backe på vägen hem som vintertid kan ställa till det rejält när man har kåpvagnen lastad med skoter bakom sig. Är en smal väg med en 90-graderskurva där det är som brantast så går inte att ta alltför mycket fart heller om jag vill undvika sandlådan i ytterkurvan. :D
Har hänt några gånger att jag fått be grannen som har 4wd att dra upp vagnen. :oops:
Inga problem med bara bilen förutom att man nån gång ibland får göra nåt nytt försök om det är oplogat men då tar snön i regel i underredet också, efter ett eller två försök är man uppe.
Men står valet mellan FWD med relativt få mil på mätaren och en AWD med mycket mil på mätaren så vinner FWD den kampen, är i slutändan en kostnadsfråga mao.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]