Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rauno81
Tja
Har inte skrivit några inlägg på forumet tidigare men har hitta flera lösningar på problem jag haft av att läsa här inne
Så jag vet att det finns ganska många som är kunniga inom Volvo
Nu hoppas jag hitta någon som kan hjälpa mig med mitt bekymmer jag skaffat mig
Har nyligen köpt en Volvo XC70 08a D5 D5244T4 som är Italien import
På den har jag upptäckt att det ej sitter någon diselevärmare monterad från fabrik, och jag hade verkligen drömt om att kunna köpa till program för tidur så slapp en kall bil i vinter men icke sa nicke
Har ring runt till olika Webasto installatörer utan att få någon klarhet
Vet någon här vad jag behöver göra för att få en värmare monterad i bilen nu i efterhand?
Vilka delar kan det kommas att behöva? Tänkte kolla på begagnatmarknaden. Kan Volvo sen programmera in den så att den fungerar ihop med bilen?
Kanske till och med någon har en ritning/instruktion för att utföra arbetet? Eller någon som vill ta sig an arbetet?
Jag är tacksam för alla svar jag kan få

Mvh,
Marko
av Arne
Volvo kan säkert programmera in värmaren. Det kommer att bli kopiöst dyrt om du inte får tag på alla delar från skroten. Vilka delarna är borde Volvo få fram i sina reservdelsböcker. Åk till närmaste Volvo återförsäljare och e att få ett utdrag ur reservdelslistan för dieselvärmaren och anslutningarna till motorns kylsystem. Kolla även vilken programvara som behövs. Jag tycker Volvo borde fixa dessa uppgifter till dig.
av rauno81
Jag lyckades hitta en värmare, monteringssats och GSM modul = allt som behövdes
Det var ett kitt från Webasto som skulle fungera just till min bil
Det skulle kosta 21???? plus montering
Volvo ville ha 30000 i material och då var det med tidur bara och ca 30 i arbete
Tack för svaren
av s6025t
Hur är det med tillsatsvärme funktionen som Volvos original värmare har med Webasto?
Volvos värmare går ju även igång när det är kallt ute under körning för att hålla temperaturen i kupén det är ju därför värmaren är standard monterad i de nordiska länderna på dieselbilarna värmaren borde ju få signal från bilen att vattnet behöver värmas upp
av Gourmand
s6025t skrev:Hur är det med tillsatsvärme funktionen som Volvos original värmare har med Webasto?
Volvos värmare går ju även igång när det är kallt ute under körning för att hålla temperaturen i kupén det är ju därför värmaren är standard monterad i de nordiska länderna på dieselbilarna värmaren borde ju få signal från bilen att vattnet behöver värmas upp
Volvo har naturligtvis inga "egna" värmare. De använder ju Webasto. Och värmarens primära funktion måste väl ändå vara att hjälpa motorn att hålla rätt drifttemperatur under körning i vinterklimat, inte att få upp värmen i kupén. Det är ju mer en bonuseffekt av att motorn blir varm.
Jag skulle passa mig noga från att köpa en importbil av just denna anledning då de mycket sällan är rustade för att klara körning i vinterkyla. Det är nog en god idé att kosta på sig en eftermontering, inte minst för att minska risken för det motorslitage som uppstår om bilen ej uppnår rätt drifttemperatur, men också pga partikelfiltrets livslängd.
KG Knutsson är väl lämpligaste firma att kontakta för en installation. Jag skulle kolla där först.
av UffeTrader
Har lärt mig den hårda vägen, att ska man ha dieselvärmare så se till att det sitter i bilen du köper :P .
Kan vara så att Italien sålda inte anses behöva original monterade värmare! Se där en ny anledning till att köpa svensk sålda!
Jag frågade för några år sedan, på att eftermontera dieselvärmare på en MB E klass: 35.000:- :-O)

Blev bättre att byta bil till en MED värmare i ju...!
Användarvisningsbild
av Vojje
de flesta diesel-bilmodeller använder ett elektriskt element när bilen går för att alstra värme.
Snabbt, luktfritt, billigt och gediget, istället för en krånglande dieselvärmare med ständiga felkoder, service- och reparationsbehov och osande diesellukt inne och utanför bilen. Hmm, borde kanske rent av förbjudas :lol:
av Gourmand
Vojje skrev:de flesta diesel-bilmodeller använder ett elektriskt element när bilen går för att alstra värme.
Snabbt, luktfritt, billigt och gediget, istället för en krånglande dieselvärmare med ständiga felkoder, service- och reparationsbehov och osande diesellukt inne och utanför bilen. Hmm, borde kanske rent av förbjudas :lol:
Förvisso billigt och relativt underhållsfritt, men långt ifrån optimalt för en modern dieselbil som körs som i vinterklimat. Detta är ett jätteproblem för många ägare av moderna dieselbilar, inte minst de tyska bilarna. De får helt enkelt inte upp arbetstemperaturen under körning i vinterklimat och detta får stora konsekvenser för många och det gäller inte bara kraftigt förminskad livslängd på partikelfiltret, utan i förlängning även allvarliga motorskador. Det lilla bränsle som går åt för dessa tillsatsvärmare, kompenseras med råge av motsvarande minskning av bränsleförbrukning. Jag vet att Volvo försökt ersätta sina bränsledrivna tillsatsvärmare från Webasto, med nämnda el-element. Detta experiment upphörde rätt omgående.
Vad jag vet så är det enbart Volvo och de större Citroenmodellerna , som har dessa tillsatsvärmare standardmonterade för den nordiska marknaden, möjligen något märke till. Men, jag skulle akta mig noga från att köpa en importbil av bl.a. denna anledning, eller också budgetera med kostnaden det innebär att göra en seriös eftermontering av en bränsledriven tillsatsvärmare. Däremot skulle jag mer än gärna avstå från själva parkeringsvärmarfunktionen, då den dels ger upphov till fler felkällor och dessutom ofta använts på ett felaktigt sätt, så att den helt enkelt inte håller (läs parkeringsvärmare med korta körningar)
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]