Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sallad
#773468
Hej hopp!

Jag var ute och testkörde en ny V70 D4 modellår 2014 (manuell) och blev mycket besviken när jag jämförde med min V70 2.4D från 2008. Motorn i den nya kändes väldigt klen och jag fick tre motorstopp innan jag ens lämnat parkeringen (pinsamt). Jag körde ut på motorväg direkt och ville känna hur stark och snabb den var i hastigheter över 100 km/h och blev väldigt besviken i jämförelsen med min gamla V70. Jag sa till säljaren att det känns ju trist att man ska behöva peta i en polstar-trim det första man gör. Hans svar var lite medhållande och sa att allt har att göra med miljöeffekterna och att motorerna skruvats ner för att motsvarar de nya miljövärdena så långt som möjligt.

En annan sak som gjorde mig besviken var instrumentpanelen som kändes som om den var tagen från ett avancerat bilspel. Blinkande lampor som visar vilken växel jag borde välja och hur bra jag utnyttjade växeln som var vald. Hastighetsmätare och varvmätare var nu bara siffror och inga nålar som jag tycker känns tydligare.

Jag kommer sätta mig i en D5 och en bi-fuel för att känna om jag kommer vilja byta till en nyare årsmodell, dock kommer jag ha svårt för att acceptera bilspelsvarianten av instrumentpanelen.

Skriv gärna inlägg kring era upplevelser av dieselmotorerna och/eller bi-fuel.
Användarvisningsbild
av Perra83
#773475
Digitala instrument är väl tillval? Så du kan få vanliga nålar :wink: Farsans Renault Scenic -04 har digitala instrument och det är ingen höjdare....

Ja vet inte om det går att göra något åt att motorerna känns trötta. Audi och BMW har samma miljökrav någon som testat likvärdiga motorer hos dom?

Som sagt de äldre Volvodieslarna är det bra tryck i.
av MattiasD
#773620
D4 är väl ändå inte miljöbil, så det var ett märkligt påstående av säljaren. Och långt ifrån maxeffekt används i körcykeln som ligger som grund för miljöbilsklassningen. Hur som helst ska ju motorn prestera den effekt som finns på pappret.

Vad gäller den nya mätartavlan kan man välja olika teman. Jag har Elegance, Eco och Performance att välja på. Där Performande ger hastigheten digitalt men de övriga är en analog mätare. Elegance ger tom motortemp! :)
Användarvisningsbild
av joel80
#773625
Han menar nog att pressen på marknaden från både politiker och allmänhet om bilar med snålare motorer, mindre utsläpp och mer tänk på miljö istället för nöjeskörning är rätt hård. Jag tycker det är helt rätt.. andra inte. :)

När det gäller TV-spelsinstrumentpanel är det precis vad jag vill ha! Där man själv kan byta lite utseende och få det som man vill.. Helst skulle jag vilja ha full kontroll över vad jag såg på displayen.. typ som på en smartphone, att man får lägga till widgets. :D
av mattish
#773659
MattiasD skrev:D4 är väl ändå inte miljöbil, så det var ett märkligt påstående av säljaren. Och långt ifrån maxeffekt används i körcykeln som ligger som grund för miljöbilsklassningen. Hur som helst ska ju motorn prestera den effekt som finns på pappret.

Vad gäller den nya mätartavlan kan man välja olika teman. Jag har Elegance, Eco och Performance att välja på. Där Performande ger hastigheten digitalt men de övriga är en analog mätare. Elegance ger tom motortemp! :)
Säljaren har väl det gamla tänket kvar att D4 var miljöbil förra året.

Ang. instrumentet tycker jag det är riktigt häftigt.
Användarvisningsbild
av mgmannen
#773671
sallad skrev: En annan sak som gjorde mig besviken var instrumentpanelen som kändes som om den var tagen från ett avancerat bilspel. Blinkande lampor som visar vilken växel jag borde välja och hur bra jag utnyttjade växeln som var vald. Hastighetsmätare och varvmätare var nu bara siffror och inga nålar som jag tycker känns tydligare.
Du kan ju som sagt var välja att inte köpa den nyare varianten av instrumentpanel och behålla gamla varianten. Skulle du däremot köpa den nya TFT-skärmen så kan du ju välja ett tema som har klassiska mätare.

Angående de "blinkande" lamporna som visar vilken växel som du ska ha i, så är det svårt att komma undan, då i princip alla nya bilar idag har denna funktion.

Anpassningsbara digitala TFT-skärmar är något som kommer mer och mer i bilar, nya BMW 5-serien har samma tanke med panelen som Volvo MY14 har.

Personligen avvaktade jag att beställa en ny Volvo tills MY14 kom, då jag VERKLIGEN ville ha den nya panelen. Den gamla såg ut som om det var designad på 70-talet. Kändes inte alls modernt. Men det är min personliga uppfattning...
Användarvisningsbild
av mgmannen
#773676
mattish skrev:
Säljaren har väl det gamla tänket kvar att D4 var miljöbil förra året.
Inte miljöbil enligt statens normer. Men de flesta företagen (som min firma) kräver max 120 g för att man ska få ta ut en tjänstebil/förmånsbil. Eftersom V60/V70 till större del säljs som tjänstebil/förmånsbil, så är det väl rimligt att Volvo satsar på att klämma ner förbrukningen under 120 g.

Personligen tycker jag inte att D4 känns så klen, men allt är ju relativt...
Användarvisningsbild
av Momentum
#773813
sallad skrev: Jag sa till säljaren att det känns ju trist att man ska behöva peta i en polstar-trim det första man gör.
Om vi pratar 2.0 D4 så finns det inte Polestar och det lär inte komma nåt heller

Den motorn passar mycket bra ihop med automatlåda då den är "kort" varvmässigt
Har även en D5 AWD och visst är det mera drag med den, men jag tycker nog att D3(4) går riktigt bra
av mattish
#773926
mgmannen skrev:
mattish skrev:
Säljaren har väl det gamla tänket kvar att D4 var miljöbil förra året.
Inte miljöbil enligt statens normer. Men de flesta företagen (som min firma) kräver max 120 g för att man ska få ta ut en tjänstebil/förmånsbil. Eftersom V60/V70 till större del säljs som tjänstebil/förmånsbil, så är det väl rimligt att Volvo satsar på att klämma ner förbrukningen under 120 g.

Personligen tycker jag inte att D4 känns så klen, men allt är ju relativt...
Precis som företaget jag jobbar på.. Det där med miljöbil var bara en formalitet som dom inte bryr sig om längre sen gränsen skärptes..
Användarvisningsbild
av V9097
#774072
sallad skrev:Hej hopp!

Jag var ute och testkörde en ny V70 D4 modellår 2014 (manuell) och blev mycket besviken när jag jämförde med min V70 2.4D från 2008. Motorn i den nya kändes väldigt klen och jag fick tre motorstopp innan jag ens lämnat parkeringen (pinsamt). Jag körde ut på motorväg direkt och ville känna hur stark och snabb den var i hastigheter över 100 km/h och blev väldigt besviken i jämförelsen med min gamla V70. Jag sa till säljaren att det känns ju trist att man ska behöva peta i en polstar-trim det första man gör. Hans svar var lite medhållande och sa att allt har att göra med miljöeffekterna och att motorerna skruvats ner för att motsvarar de nya miljövärdena så långt som möjligt.

En annan sak som gjorde mig besviken var instrumentpanelen som kändes som om den var tagen från ett avancerat bilspel. Blinkande lampor som visar vilken växel jag borde välja och hur bra jag utnyttjade växeln som var vald. Hastighetsmätare och varvmätare var nu bara siffror och inga nålar som jag tycker känns tydligare.

Jag kommer sätta mig i en D5 och en bi-fuel för att känna om jag kommer vilja byta till en nyare årsmodell, dock kommer jag ha svårt för att acceptera bilspelsvarianten av instrumentpanelen.

Skriv gärna inlägg kring era upplevelser av dieselmotorerna och/eller bi-fuel.
Jag håller med dig om instrumenten. Egentligen är väl digitala instrument ok, men jag gillar inte den stående varvräknaren. Hastighet och varv skall vara runda med varsin mätarnål! Därför är jag nöjd att jag köpte en 2013.

D4 motorn är jag däremot nöjd med! Ljudet är ok för att vara diesel, kraften räcker gott och väl och förbrukning kring 0,6 är helt ok. Däremot har motorn en svaghet: om jag närmar mig en korsning och det slår om till grönt strax innan jag stannat bilen helt finns det en hastighet där varken ettan eller tvåan känns rätt. På tvåan blir accet för klent om jag hamnar under 1300rpm, och det känns inte heller rätt att pressa i ettan när man har rull på bilen.
I de lägena skulle jag uppskatta en D5.
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]