Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ja.. så har det nog varit på de senaste bilarna jag haft och har i allafall.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så är det på alla fordon som görs såvitt jag vet. Det är för att skicka all kräm till startmotorn.
av perhall
Inte mer irriterande än rubriken till denna tråd...:)
apersson850 skrev:Dessutom kan det bli konstigheter i radio och sånt, av de spikar som det gärna blir i elsystemet när bilens största förbrukare alla kategorier plötsligt ska dra igång, och sen slås av igen.
Radion dör ju inte när motorn kör start/stopp av sig själv, men om jag trycker på start/stop knappen så dör radion. Borde ju inte vara så stor skillnad på spikarna om motorn kör start/stopp själv eller om jag trycker på start/stop.

Men man uppdaterade väl inte mjukvaran när man lade till start/stopp.
Vet inte om det ligger något i det här.. men start och stopp funkar ju bara då motorn har arbetstemperatur.. min känsla är att det krävs betydligt mindre kraft för att starta en motor som redan uppnått arbetstemperatur än en motor som är kall. Så det kanske är viss skillnad på hur start/stopp arbetar när den startar upp motorn.
joel80 skrev:Vet inte om det ligger något i det här.. men start och stopp funkar ju bara då motorn har arbetstemperatur.. min känsla är att det krävs betydligt mindre kraft för att starta en motor som redan uppnått arbetstemperatur än en motor som är kall. Så det kanske är viss skillnad på hur start/stopp arbetar när den startar upp motorn.
Så rätt, det är många parametrar som ska uppfyllas för att start/stopp ska aktiveras.
Samt att min har ett extra batteri som tillkommit pga start/stopp-funktionen.
Radion går säkert strömmässigt på primär batteriet då den startas, och uppför sig då som "en vanlig" bil
Då den väl går, och start/stopp aktiveras så tas ström till fläkt, ljus, radio från extra batteriet
Det extra som infinner sig då man startar själv är väl glödstiften

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]