Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dokku
Hejsan! Jag är en glad amatör och saknar antagligen de mest basala kunskaper när det gäller att mecka bilar. Det har trots detta blivit dags att införskaffa bil och jag har bland annat tittat på V70 II (09:a) med d3-motorn och automatlåda. Priset på dessa är ganska högt men det går att komma undan ganska lågt om man väljer en bil med höga miltal och därför undrar jag om det är någon som vet ungefär vad man bör titta efter när det gäller just sådana bilar? Bilen som jag tittat in mig på har ca 20 000 mil körda men ser fräsch ut på bilderna.

Det jag lyckats googla mig till är att automatlådan behöver ha oljebyte kontinuerligt som ofta slarvas med från privatpersoner men eftersom detta är en gammal taxibil med komplett ifylld servicebok verkar detta inte vara ett bekymmer i just denna. Är det något annat man bör ha koll på?

Vänligen,

Mr. Dokku
av Lövet
Det är sannolikt inte en D3 motor om bilen är från 2009 utan D5 eller 2.4D. D3 fanns inte 09.

Automaterna brukar hålla ganska bra på Volvo V70II.
av Rådlös
Här reagerar man lite. En f.d taxi som har gått 20 000 mil!
Det har skrivits många trådar på det här forumet om f.d taxibilar med skruvade mätare, där milsträckan borde vara minst den dubbla uppgivna.
Försök se dig omkring efter något alternativt objekt. Kan du länka till annonsen? Det finns kunniga här på forumet som lätt tar fram verkliga uppgifter på bilen. Du kan själv börja med att fråga Bilregistret efter senaste besiktningsprotokoll. Där står vägmätarställningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Rådlös skrev:Här reagerar man lite. En f.d taxi som har gått 20 000 mil!
Det har skrivits många trådar på det här forumet om f.d taxibilar med skruvade mätare, där milsträckan borde vara minst den dubbla uppgivna.
Försök se dig omkring efter något alternativt objekt. Kan du länka till annonsen? Det finns kunniga här på forumet som lätt tar fram verkliga uppgifter på bilen. Du kan själv börja med att fråga Bilregistret efter senaste besiktningsprotokoll. Där står vägmätarställningen.
Jag reagerade också först, men det är ju inget som säger den gått som taxi sedan 09 till nu? Har den gjort det lär den har gått lååååångt mer än 20k mil.

/Martin
av dokku
Ni har både rätt och fel. Fast felen är knappast era eftersom det var jag som gav lite felaktiga förutsättningar. Det var faktiskt fråga om en V70 D3 men det är inte en bil från 2009 utan 2011. Jag ber om ursäkt för detta!

Här är en länk till bilen
av perhall
Taxi kör 8-10 000 mil/år ca i Stockholm, Göteborg etc. Skulle tro att det är ung. samma i orter som Lkpg, Jkpg där ju stilleståndstiderna är omfattande vissa delar av dygnet. På riktig landsort kan det bli betydligt mer, t ex Öland, Gotland, Arvidsjaur. 20 000 mil på en MY11 kan stämma men den kan ju också vara skruvad från 33 000.../PH
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]