Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
Rutan i förardörren hamnar snett sista tredjedelen ungefär. Ibland klonkar det till lite obehagligt som om något går sönder. Rutan går att köra hela vägen ner men det känns lite riskfyllt. Uppfärden går långsamt och låter ansträngt.

Någon som känner igen detta? Tips på åtgärd?

Gissar att jag kan ta bort dörrsidan och titta på fönsterhissens mekanik, kanske nåt glidspår/hjul som är defekt. Men avvaktar tills det blir varmare ute innan jag börjar bända på plast och clips som håller fast dörrsidan.

Så här ser det ut på förarsidan, samt en referensbild på passagerarsidan hur det egentligen ska se ut:
Bild
Bild

Bild
av Gelis
Glidblocken är troligen slut, vanligt fel. Jag bytte på min S80 lite halvtrångt är det. Lyft av dörrsidan och byt, delarna kostar inte många kronor. Om du inte tagit av en dörrsida tidigare så ska man trycka in den lilla centrum pinnen i plastnitana för att kunna pilla bort dessa.
av AndS
Gelis skrev:Glidblocken är troligen slut, vanligt fel. Jag bytte på min S80 lite halvtrångt är det. Lyft av dörrsidan och byt, delarna kostar inte många kronor. Om du inte tagit av en dörrsida tidigare så ska man trycka in den lilla centrum pinnen i plastnitana för att kunna pilla bort dessa.
Vanligt fel på en 2011? Men visst kan ts ha ett frekvent användande dem.
av lobbysleeper
Skulle väl säga att jag använder fönsterhissarna kanske 20 gånger per år?! Så något slitage är det inte talan om... Jag skulle med andra ord klara mig fint med gammaldags vev de få gånger jag behöver öppna rutan.
av Gelis
Vad då 2011, var såg du det? Men nu när jag kollade så såg jag att under signaturen ståt det 2011, och är det den bilen som diskuteras så håller jag med att det borde inte vara utslitet, man något har ju upppenbart pajjat inne i dörren. Ett glidblock kan ha gått sönder, en arm till fönsterhissen kan ha vikt sig, rutan kan ha släppt från sin infästning i botten.
Användarvisningsbild
av hollan
Glidblock och armar? Tror du blandar ihop med dom äldre modellerna
Rutan sitter fast i en klyka som i sin tur har en m6 skruv mest troligt har den bara lossnat
Ta av dörrsidan hissa ner rutan ungefär halvägs och lokalisera m6 orna 2st. Losssna bägge dra upp rutan i glaset så den lossnar och tryck ner den igen så den bottnar och spänn skruvarna
av lobbysleeper
Stort tack för tipsen, jag återkommer när jag kollat närmare! :D
av lobbysleeper
Har lossat dörrsidan, och är i tur med att ta bort aluplåten på bilden, är det där bakom jag kan se och komma åt rutan? (Måste hämta rätt verktyg bara).

Bild

Eller måste jag "dela" hela dörren i två delar? Alltså den lackade delen av dörren ser ut att vara delbar (kanske?) men känns som ett större ingrepp...
Användarvisningsbild
av hollan
Nä stopp nu och lugna ner ditt skruvande!
Precis ovanför högtalaren har du en gummiplopp för ett hål som är ca 3-4cm i dia öppna den och lys in med ficklampa o hissa rutan tills du får fram m6 skruven sen får du lokalisera det andra hålet i bakkanten kommer ej ihåg om du behöver skruva bort styrenheten men det skall vara på samma nivå som det främre

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]