Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iol
Är nöjd med vår V70 D3 MY11, drygt 6000 helt problemfria mil, bästa stora kombin på marknaden tycker jag sett till ekonomi/funktion/innehav.
# God komfort i kupén, sköna stolar och väldämpad ljudnivå.
# Trygg o säker att köra, bra vägegenskaper sommar som vinter, väldämpad och tyst även vid körning på dåliga vägar.
# Skönt vrid i dieselfemman.
# Stående klassisk baklucka ger bra lastutrymme som är flexibelt och lätt att ändra efter behov
# Suveränt med dieselvärmare, snabb uppvärmning i auto läge och skönt att kunna starta via tiduret när det är riktigt kallt, jag underhållsladdar batteriet (CTEK) några gånger under vintern, har inte haft några problem med urladdat batteri.
# Hög säkerhetsnivå och driftsäkerhet.

Mindre bra saker;
# Har svårt att förlika mig med den elektriska handbromsen, skulle föredra den gamla spaken.
# Saknar en temp mätare, vet någon om det larmar vid för låg motortemp (defekt termostat), vid för hög temp kommer det väl ett meddelande skulle jag tro.

Ny XC70 beställd, lev om några veckor
# XC70 D5 AWD Momentum manuell
# Silver metallic
# Läder
# Hi-Techpaket med premium sound multimedia
# DAB radio
# Hörlursuttag bak
# Läderratt 3-ekrad
# Laminerat glas runtom
# Drag
# Back-kamera
# Elmotorvärmare
# Vinterhjul, dubbade Hakka 7 + Tempaspare reservhjul

Behåller även D3:an, har haft flera Volvo tidigare men ingen XC70, ska bli spännande, ser fram emot leveransen!
Användarvisningsbild
av ah17
iol skrev:
# Saknar en temp mätare, vet någon om det larmar vid för låg motortemp (defekt termostat), vid för hög temp kommer det väl ett meddelande skulle jag tro.
Själv har jag beställt en liten OBD:läsare som telefonen förhoppningsvis kan avläsa motortempen på via blåtand. Telefonen sitter ju ändå på plats så min tanke är att kunna bekanta sig med just motortempens karaktär. Inget som jag kommer avläsa varje vid körning men lite då och då kan det vara skönt att stämma av så allt är i sin ordning. En termostat som står i halvöppet läget tror jag nämligen inte det finns någon bra detektion för i volvos egen mjukvara.
av ymmot
Du kommer med all säkerhet bli nöjd med xc70. Kör själv en sen en månad tillbaka kommer från s80 my11.
En av de bästa bilar som volvo byggt. Bra komfort sitter högt awd känns tryggt när den väl griper in, Inget knarr från inredningen eller dyl vilket jag fick på s80 över gupp o liknande.

Valde 4D motorn då 5D är så mycket dyrare för några hkr mer. I grunden samma maskin men med annan mjukvara.
av kekke
hallå du kommer bli tok nöjd xc70 är den bästa bil jag har kört åker kungligt jag har tyvär haft en hel del problem med min men det är jo bilen och inte modellen han drack glykol dom satte dit ett extra rör men det blev inte bätter bytte toplockpackning då blev den bra men jag har ett missljud från motoren som ingen vet har hört för dom har kontakt med volvo i göteborg men ingen ved vad det är för ljud så det är väl bara att invänta svar från göteborg vad det är annas en kanon bil tyvär blir man bortskämt med awd kör en gammal s70 och den är hal fast däcken är nya man blir så snabt van med awd
Användarvisningsbild
av Perra83
ah17 skrev:
iol skrev:
Själv har jag beställt en liten OBD:läsare som telefonen förhoppningsvis kan avläsa motortempen på via blåtand. Telefonen sitter ju ändå på plats så min tanke är att kunna bekanta sig med just motortempens karaktär. Inget som jag kommer avläsa varje vid körning men lite då och då kan det vara skönt att stämma av så allt är i sin ordning. En termostat som står i halvöppet läget tror jag nämligen inte det finns någon bra detektion för i volvos egen mjukvara.
OBDII varianten fungerar riktigt bra. Torque appen till android är nog den bästa.

DAB radio är det något för digital radiomottagning? Ja har aldrig läst på ordentligt :oops: MEN vad sänds digitalt?

På pappret ser det ut att bil en jättefin XC70!
av estufo
iol skrev:# Saknar en temp mätare, vet någon om det larmar vid för låg motortemp (defekt termostat), vid för hög temp kommer det väl ett meddelande skulle jag tro.

Brukar inte larma om termostat är defekt, är mekanisk. Blir det för varmt säger bilen till.
Och är termostat defekt så blir det sämre värme i kupén.
av kantarell
Om du satsar på Premium Sound så kom ihåg att subben inte går att komplettera med i efterhand. Jag grämer mig fortfarande för att jag missade att för 3 900 kr ta med den från början.
av refbob
Vad fick du ge för bilen. Vilka kampanjer är det just nu? My 2014 är ju på gång...
av iol
Vad fick du ge för bilen. Vilka kampanjer är det just nu? My 2014 är ju på gång

423´enl prislistan 501´, kampanjerna var drag + vinterdäck utan kostnad samt ett helgerbjudande tillbehör för 10´(back-kamera) hade tänkt vänta till my14 men priset kändes bra så det blev beställning, skulle visserligen gärna fått med de nya led varselljusen.
av freeman300
Jag har haft min bil XC 70 MY2013 i någon månad (svart, "fullutrustad", listpris >500k, mitt pris runt 440k) och kört cirka 170 mil med den.

+ motor och drivlina
+ haldex 5 men har då inte märkt att den är kass som det påstås jfm haldex 4
- någon dörr list har släppt, osymmetriska avgas pipor (hänger olika bak, lite men ändock irriterande) och smuts i taket vid nybilsleverans. Allt ska fixas vis sommardäckbytet är det lovat.
+ stadskörning 1,1-1,2 l/mil (+ för att vi kört jänkare förr, CTS bland annat)
+ Känns amerikansk inuti. Lite Lincoln feeling faktiskt.
- plast utanpå svårt att få rent
+ stänklappar på som extra
- Stänklappar skovlade så de samlar upp extra mycket snömodd. Bra jobbat Volvo!!
- svår att tvätta med takbox och extraljus. Den är ju inte direkt "slät" precis.
+ Volvo On Call med diselvärmare. Bara att hoppas att det inte sotar igen för vi bara använder den när den behövs dvs ofta. Grymt bra.
+ Keyless. Toppen.
+ Skinn och stolminne. Sobert.
+ Perfekt företagsbil (kostym på dagtid) och hämta/lämna barn + familj på helgen. Mobilen kopplar upp sig automatiskt.
- Parkvarnare på i tid och otid. PIPER HÖGT! (+) för den är bra att ha.
- det är ingen fin bil tycker jag rent personligt (visuellt) jmf med mycket annat som finns nu men vi var två som stod bakom beslutet om att köpa bilen.
+ Stor och liten på samma gång. Känns extremt smidig.
- när man kör i stan och släpper gasen så kommer en liten knix, bilen liksom stoppar upp lite lite bromsande känsla. Är det Volvos enegi återvinnings teknik kanhända?

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]