Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#703250
Igår hämtade jag ut min andra Volvo jag någonsin ägt, en V70 Momentum Drive -12 som gått ca 1940 mil. Jag är mycket nöjd med bilen (gick från en V50 Kinetic D2 -11) men två saker har fångat min uppmärksamhet. Jag har provat att söka en del men inte hittat något som riktigt stämmer in så jag postar denna tråd.

1) När jag provkörde bilen var det obalans i kupéfläkten, det lät som en jetmotor när den var igång. Det visade sig vara ett blött löv som åkt ner och in i ventilationen och lagt sig och torkat på ett av fläktens blad. Att ta bort detta visade sig vara en inte alltför lätt uppgift för volvo-verkstan då de helst inte ville riva hela instrumentpanelen för att komma åt. Efter ngn dag återkopplade säljaren och berättade att man hade hittat ett sätt att komma åt fläkten genom att ta bort/gå via handskfacket. Det gick tydligen bra, oljudet är borta men det är istället ett konstant vindblås nu under handskfacket (ner mot golvet). Det går i takt med hastigheten på kupéfläkten så spontant känns det som att det inte är helt "tätt" där det borde vara det. Om jag ställer in fläkten på endast fönster (huvud) så blåser det ändå där nere). Tittar man där under så kan det tyckas sakna en kåpa eller kanske det ej är så, jag har tagit två bilder iaf, se nedan. Någon som har tips om vad det skulle kunna vara? Det ska ju vara lika "tyst" där som på förarsidans golv-utblås.

Bild
Bild

2) Jag är väldigt dålig på att beskriva hur ett ljud låter men jag ska försöka iaf. I låga hastigheter, kanske 10-40 km/h och på låga varv runt ca 1000-1400 rpm (framför allt mellan 1100-1300) så kommer ett sorts vibrerande/molande ljud från (vad det låter som när jag sitter i förarstolen) höger fram någonstans, troligtvis hjulhuset. Kör man på 1:an och 2:an hörs det men jag tycker mig inte höra det på högre växlar men kupéljudet ökar ju med hastigheten. Släpper jag gasen så varvet sjunker eller gasar till så försvinner det. Det är inte jättehögt ljud men det hörs ändå tillräckligt för att man ska reagera på det. Det är ingen skillnad om man exempelvis svänger utan det verkar istället bara ha med motorvarvet att göra. Likaså spelar det ingen roll om motorn är kall eller varm. Någon som har en idé om vad detta kan vara? Det var säkert där när jag provkörde bilen men min uppmärksamhet fångades av oljudet från kupéfläkten.

Jag ska prata med säljaren om detta imorgon men jag tänkte ändå rådfråga alla ni som kan sånt här också!

För övrigt är jag mycket nöjd med bilen! :)

Tack på förhand
#703310
Högst tveksamt men väldigt enkelt att testa och isf utesluta. Min AC-kompressor låter en del. Testa med att sätta AC'n i "off" när du hör ljudet. Det ska bli tyst direkt. När du sedan slår på AC'n igen tar det några sekunder innan det kommer tillbaka, inte alls lika distinkt skillnad som när man slår av.
#703325
Bilden där gummi,attan syns verkar av mitt omdömme stämma med hur de ska se ut.
Oljudet,hm, låter som de gjorde i min bil som dom aldrig fick ordning på men jag misstänker att de är expansionsventilen å minns jag rätt finns de en allmän serviceorder på den?
Kommer ljudet i intervaller om ca 10 sek ljud å ca 1 minut tyst?
#703531
Guru skrev:Högst tveksamt men väldigt enkelt att testa och isf utesluta. Min AC-kompressor låter en del. Testa med att sätta AC'n i "off" när du hör ljudet. Det ska bli tyst direkt. När du sedan slår på AC'n igen tar det några sekunder innan det kommer tillbaka, inte alls lika distinkt skillnad som när man slår av.
Testade men det var ingen skillnad med AC'n av eller på. Tack för tipset dock!
dst02 skrev:Bilden där gummi,attan syns verkar av mitt omdömme stämma med hur de ska se ut.
Oljudet,hm, låter som de gjorde i min bil som dom aldrig fick ordning på men jag misstänker att de är expansionsventilen å minns jag rätt finns de en allmän serviceorder på den?
Kommer ljudet i intervaller om ca 10 sek ljud å ca 1 minut tyst?
Vad är det för expansionsventil du nämner? Ljudet är konstant så länge man ligger på rätt varvtal. Provade att smyga fram 100-150 m med farthållaren på 30 så varvet låg på ca 1100-1200 och det lät hela tiden. Gasar man till och släpper gasen så försvinner ljudet tills motorn "börjar jobba igen", dvs efter motorbromsningen kommer ner i farthållarens hastighet (som i detta exemplet).

AndS skrev:Ditt problem nummer 1: Man har inte lyckats peta bort något i ventilationsdelen som gör att det alltid blåser ut luft mot golvdelen? Borde vara en fråga för verkstaden som gjorde fläktarbetet.
Ungefär vad jag också gissar att det kan vara. Jag kan tänka mig att kanalerna har ett antal olika spjäll som styr vart det ska blåsa och kanske att något av dem hamnat snedt vid återmonteringen kanske.
V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]