Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kryss70
Jahopp, bilen varnade tidigare idag för "låg kylvätskenivå - stäng genast av motorn" :shock:
Hoppade direkt ut för att kolla nivå, visar sig att den ligger någon millimeter under min-strecket.

Startade bilen igen för att kolla nivå under tomgång, bilen varnar inte längre för låg nivå trots det är uppenbart. Inget händer med nivå under tomgång, kör en runda på ett par km utan varning. Bilen står still ett antal timmar för att sedan köras flera kilometer utan varningar, trianglar eller övrig problemsymptom.
Tankar bilen och kollar nivå igen, då ligger den exakt på minimi-strecket.. ?:-/

Först tippade jag på ett garanterat minimalt läckage. Efter detta så tippar jag istället på luft i systemet eftersom vätskan "fyller på sig själv", eller blir jag lurad av varm motor och kylvätska som expanderar?
Är det ens möjligt med luft i ett slutet system utan att ha tömt/fyllt på från grunden? (har inte rört kylsystemet någonsin)
Blir väldigt nojig nu att jag har observerat vad som är onormal vitrök, svårt att avgöra.
Vill verkligen inte sitta med ett begynnande topplockspackning-problem här..

Blir till att fylla på till max och sedan observera takten på sjunkande nivå.
Erfarenheter?
Domedagsscenario?
Felsökningar som bör göras?
Användarvisningsbild
av f4r33st
Inget att vara orolig över, varnade nog för att du stog i en backe, eller gasade hårt att kylarvattnet gick under sensorn, och då gav en varning, bara att fylla på när motorn är kall. Den går upp och ner är pga av när systemet använder vattnet så kan det variera lite på nivån.
Användarvisningsbild
av Vojje
Självklart har TS ett läckage, men att misstänka topplockspackningen är nog överdrivet.
Ja, jag tror att du blir "lurad" av att vattnet expanderar när det blir varmare.
av llesrof
Vojje skrev:Självklart har TS ett läckage, men att misstänka topplockspackningen är nog överdrivet.
Ja, jag tror att du blir "lurad" av att vattnet expanderar när det blir varmare.
Näe, det är väl snarare vid kyla vatten expanderar.
På nya bilar kan man behöva fylla på någon gång, har jag hört, då det ofta blir någon ynka luftficka någonstans, fickor som med tiden drivs ut och försvinner, varvid nivån sjunker en aning.
av umekille
kylarvätska försvinner med tiden...man får dutta dit en skvätt
nån gång/år.Misstänker man läckage kan man hälla dit omega
kylartätning...en grumlig vätska som direkt täpper till läckage,
samt finns kvar i kylsystemet o rinner till och tätar nya läckage.

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

V90 läggs ner.

Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]