Droopy skrev:/.../58 boxar som ska kommunicera med en mil kabel väger ju en del ochså :D
apersson850 skrev:Konventionellt kablage hade vägt ännu mer.
Det är svårt att jämföra kablage i moderna bilar och kablage i äldre bilar med konventionellt elsystem. Det beror på två saker: fler funktioner samt annan arkitektur.
Till belysning är det oftast fler ledningar på moderna bilar. Oftast går det i princip en ledning till varje yttre belysningsfunktion på moderna bilar, men inte alltid. T.ex. varje parkeringsljus, varje bakljus, nummerskyltbelysning, etc. I Volvos fall med långa ledningar som utgår från CEM. Ett utgångssteg till varje funktion med MOSFET-teknologi medför att lampövervakning kan göras för varje lampa, exaktare kortslutningsskydd erhålls samt att tunnare ledningar kan användas. Till strömbrytare, instrumentpanel, etc. är det betydligt färre ledningar på moderna bilar än i äldre. Oftast riktigt få. Bilarnas övriga funktioner är mycket svåra att jämföra då arkitekturen skiljer i grunden.
Elsystemet på en V70II väger sannolikt markant mer än elsystemet på t.ex. en Duett. Elschemat för en V70II är på hundra-tals sidor och elschemat för en Duett ryms på en A4.

Om man skulle realisera alla de funktioner (i den mån det går) som finns i elsystemet på en V70II med konventionella reläer, kablage, samt olika specialmoduler skulle det bli markant tyngre än det nuvarande moderna elsystemet.
Bilarnas vikt har ökat och tjänstevikten idag är uppe på nästan 1,8 - 2 ton för helt vanliga bilar i storbilsklassen. Jämfört med ca 1,2-1,4 ton som var vanligt i storbilsklassen på 70-talet är det en stor ökning. Säkerhetsförbättringen ligger nog bakom det mesta av ökningen. Sedan tillkommer mycket av komfortutrustningen som en bidragande del. Sedan är det en definitionsfråga vad som är storleksklass. Dagens bilar i de flesta klasser är i många fall större än sina äldre motsvarigheter. Det ökar oftast vikten.
Kanske är det tänkt att delvis kompensera ökad vikt med vissa detaljer i papp? :mrgreen: