Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Förmodligen är det sådana för att dämpa ljudet mer.
Jag har bytt den under motorn på min XC70 till en i aluminium. Men det finns nog bara till XC70.
Så kan det vara, men vilket materialval, man kan inte annat än undra hur länge det håller.
Det får mig spontant att tänka på bilars vikt idag och förr, en 145a vägde runt 13-1400Kg har jag för mig och en V70 runt 1700Kg och allt är snart i alu, plast och papp, var kommer vikten ifrån? med tanke på utveklingen av materialval borde bilarna bli lättare och lättare, men det är klart, 58 boxar som ska kommunicera med en mil kabel väger ju en del ochså :D
Droopy skrev:Innerskärmarna och underredsskyddet ser ut att vara tillverkad av någon underlig hoppressad pappersmassa, käns som att det kommer att blötas upp med tiden ganska rejält. fins det skärmar och skydd av plast att köpa tro?
Samma som på Ford Mondeo (tror jag).
Det lär bli en som en våt filt efter körning några saltslaskiga dagar...det kan ju inte vara bra i rosthänseende!!?
Beror ju helt på hur materialet har behandlats om det tar åt sig vatten så det går att fixa till i både materialblandning och efterbehandling.
Nu vet jag inte vad Volvo använder sig av så jag kan inte uttala mig om deras material.
Droopy skrev:Så kan det vara, men vilket materialval, man kan inte annat än undra hur länge det håller.
Det får mig spontant att tänka på bilars vikt idag och förr, en 145a vägde runt 13-1400Kg har jag för mig och en V70 runt 1700Kg och allt är snart i alu, plast och papp, var kommer vikten ifrån? med tanke på utveklingen av materialval borde bilarna bli lättare och lättare, men det är klart, 58 boxar som ska kommunicera med en mil kabel väger ju en del ochså :D
Moderna bilars överlägsna säkerhet kostar vikt också....
Droopy skrev:/.../58 boxar som ska kommunicera med en mil kabel väger ju en del ochså :D
apersson850 skrev:Konventionellt kablage hade vägt ännu mer.
Det är svårt att jämföra kablage i moderna bilar och kablage i äldre bilar med konventionellt elsystem. Det beror på två saker: fler funktioner samt annan arkitektur.

Till belysning är det oftast fler ledningar på moderna bilar. Oftast går det i princip en ledning till varje yttre belysningsfunktion på moderna bilar, men inte alltid. T.ex. varje parkeringsljus, varje bakljus, nummerskyltbelysning, etc. I Volvos fall med långa ledningar som utgår från CEM. Ett utgångssteg till varje funktion med MOSFET-teknologi medför att lampövervakning kan göras för varje lampa, exaktare kortslutningsskydd erhålls samt att tunnare ledningar kan användas. Till strömbrytare, instrumentpanel, etc. är det betydligt färre ledningar på moderna bilar än i äldre. Oftast riktigt få. Bilarnas övriga funktioner är mycket svåra att jämföra då arkitekturen skiljer i grunden.

Elsystemet på en V70II väger sannolikt markant mer än elsystemet på t.ex. en Duett. Elschemat för en V70II är på hundra-tals sidor och elschemat för en Duett ryms på en A4. :wink: Om man skulle realisera alla de funktioner (i den mån det går) som finns i elsystemet på en V70II med konventionella reläer, kablage, samt olika specialmoduler skulle det bli markant tyngre än det nuvarande moderna elsystemet.

Bilarnas vikt har ökat och tjänstevikten idag är uppe på nästan 1,8 - 2 ton för helt vanliga bilar i storbilsklassen. Jämfört med ca 1,2-1,4 ton som var vanligt i storbilsklassen på 70-talet är det en stor ökning. Säkerhetsförbättringen ligger nog bakom det mesta av ökningen. Sedan tillkommer mycket av komfortutrustningen som en bidragande del. Sedan är det en definitionsfråga vad som är storleksklass. Dagens bilar i de flesta klasser är i många fall större än sina äldre motsvarigheter. Det ökar oftast vikten.

Kanske är det tänkt att delvis kompensera ökad vikt med vissa detaljer i papp? :mrgreen:
Jo, det är klart. Komfort och säkerhet ökar ju vikten, det var bara en tanke som ploppade upp i skallen.

Nåja, får hoppas den där pappen håller, men det lär väl vara utprovat så klart, blev bara något paff då jag såg materialet, kändes lite sådär.
Camel skrev:Om man skulle realisera alla de funktioner (i den mån det går) som finns i elsystemet på en V70II med konventionella reläer, kablage, samt olika specialmoduler skulle det bli markant tyngre än det nuvarande moderna elsystemet.
Det var närmast det jag syftade på. Att det sen idag finns så många databoxar gör ju att åtminstone rätt många av dem sitter tämligen nära sina strömförbrukare. Därför kan kablage till strömförbrukande utrustning som bakluckeöppning och släputtag i alla fall göras ganska korta, då den grova kabeln som gemensamt matar boxarna ofta inte behöver försörja dem med deras respektive maxförbrukning samtidigt.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]