- tor 27 sep 2012, 03:35
#684902
Helt självförvållad batterislakt med enkla medel, glömde sätta ljusreglaget på 0 efter sista körningen 
Såklart har bilen stått still i två dagar så jag räknar kallt med att batteriet är tvärsönder utan hopp om räddning efter en sådan urladdning.
Planerar att köpa ett helt nytt, troligen ingen dum idé då nuvarande batteri med största säkerhet suttit i bilen sedan första registrering.
Men, vad fasen ska man då välja?
Sökt igenom forumet utan att hitta något konkret. De flesta trådar belyser ju såklart diesel, med ren gissning att 3.2 sexan säkert har andra krav på batteri etc.
Det jag hittar rent informationsmässigt i fråga om original (ska försöka kolla detta i själva bilen också..)
Batteri V/A: 12/600
Generator A: 150
Sökte batteri på Varta och Exide vilket ger följande rekommendation för modellen, som ligger 200 A över originalet. Nödvändigt?
Exide/Tudor verkar ha specat universal-batteri. Bra eller anus?
Varta - Silver Dynamic 85 Ah/CCA EN 800A
Exide - Premium EA852 85 Ah/EN 800A
Tudor - Exakt som Exide även utseendemässigt
Biltema - Glöm det!
Exide lät bra i sin beskrivning "motorstarka bensin/diesel, mycket elektronik i bilen och intensiv stadskörning". Kör dessutom mycket inner-centrum storstad just nu.
Pallar originalgeneratorn föreslagna batterityper eller slänger man pengar i sjön?
Diverse batteritester säger dock oftast något helt annat när det väl är upp till bevis om bibehållen styrka
Kostar ju trots allt nästan 2000kr give or take några korvören :-(O)
Är totaldålig på allt vad elektronik heter så fort det blir mer avancerat än glödlampsbyte :mrgreen:
Är tacksam som satan om någon pallar komma med sina erfarenheter kring detta
-)

Såklart har bilen stått still i två dagar så jag räknar kallt med att batteriet är tvärsönder utan hopp om räddning efter en sådan urladdning.
Planerar att köpa ett helt nytt, troligen ingen dum idé då nuvarande batteri med största säkerhet suttit i bilen sedan första registrering.
Men, vad fasen ska man då välja?
Sökt igenom forumet utan att hitta något konkret. De flesta trådar belyser ju såklart diesel, med ren gissning att 3.2 sexan säkert har andra krav på batteri etc.
Det jag hittar rent informationsmässigt i fråga om original (ska försöka kolla detta i själva bilen också..)
Batteri V/A: 12/600
Generator A: 150
Sökte batteri på Varta och Exide vilket ger följande rekommendation för modellen, som ligger 200 A över originalet. Nödvändigt?
Exide/Tudor verkar ha specat universal-batteri. Bra eller anus?
Varta - Silver Dynamic 85 Ah/CCA EN 800A
Exide - Premium EA852 85 Ah/EN 800A
Tudor - Exakt som Exide även utseendemässigt
Biltema - Glöm det!
Exide lät bra i sin beskrivning "motorstarka bensin/diesel, mycket elektronik i bilen och intensiv stadskörning". Kör dessutom mycket inner-centrum storstad just nu.
Pallar originalgeneratorn föreslagna batterityper eller slänger man pengar i sjön?
Diverse batteritester säger dock oftast något helt annat när det väl är upp till bevis om bibehållen styrka
Kostar ju trots allt nästan 2000kr give or take några korvören :-(O)
Är totaldålig på allt vad elektronik heter så fort det blir mer avancerat än glödlampsbyte :mrgreen:
Är tacksam som satan om någon pallar komma med sina erfarenheter kring detta
