Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kryss70
Helt självförvållad batterislakt med enkla medel, glömde sätta ljusreglaget på 0 efter sista körningen :oops:
Såklart har bilen stått still i två dagar så jag räknar kallt med att batteriet är tvärsönder utan hopp om räddning efter en sådan urladdning.

Planerar att köpa ett helt nytt, troligen ingen dum idé då nuvarande batteri med största säkerhet suttit i bilen sedan första registrering.
Men, vad fasen ska man då välja?
Sökt igenom forumet utan att hitta något konkret. De flesta trådar belyser ju såklart diesel, med ren gissning att 3.2 sexan säkert har andra krav på batteri etc.

Det jag hittar rent informationsmässigt i fråga om original (ska försöka kolla detta i själva bilen också..)
Batteri V/A: 12/600
Generator A: 150

Sökte batteri på Varta och Exide vilket ger följande rekommendation för modellen, som ligger 200 A över originalet. Nödvändigt?
Exide/Tudor verkar ha specat universal-batteri. Bra eller anus?

Varta - Silver Dynamic 85 Ah/CCA EN 800A
Exide - Premium EA852 85 Ah/EN 800A
Tudor - Exakt som Exide även utseendemässigt
Biltema - Glöm det!

Exide lät bra i sin beskrivning "motorstarka bensin/diesel, mycket elektronik i bilen och intensiv stadskörning". Kör dessutom mycket inner-centrum storstad just nu.

Pallar originalgeneratorn föreslagna batterityper eller slänger man pengar i sjön?
Diverse batteritester säger dock oftast något helt annat när det väl är upp till bevis om bibehållen styrka
Kostar ju trots allt nästan 2000kr give or take några korvören :-(O)

Är totaldålig på allt vad elektronik heter så fort det blir mer avancerat än glödlampsbyte :mrgreen:
Är tacksam som satan om någon pallar komma med sina erfarenheter kring detta :-)-)
av AndS
Ett blybatteri går inte sönder av en sådan urladdning, så koppla på en laddare gärna en som har rekonditioneringsfunktion och prova. Trodde faktiskt att bilens spänningskontroll skulle koppla bort ljusen, men parkeringsljus kanske ligger utanför den funktionen eller har du gjort specialkopplingar för ljuset som gör att du måste stänga av dem till 0-läge?
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag tänkte precis föreslå detsamma, koppla bort batteriet från bilen och anslut en CTEC eller liknande med rekondfunktion, dom kanske vägrar ladda batteriet om batteriet är för urladdat, hjälp då till med något annat för att höja spänningen ett ögonblick så laddningen startar, tex ett annat batteri eller en ointelligent laddare.
På min S60 som jag hade i 10år så bytte jag aldrig batteri trots att jag laddade ur batteriet fullständigt en handfull gånger, visst tär det på kapaciteten men den startade utan bekymmer i alla temperaturer, dock undvek jag att sitta längre stunder i bilen med fläkt och stereo igång när motorn var avstängd för att vara på den säkra sidan.

Ditt batteri borde överleva en sådanhär prövning.
Användarvisningsbild
av Perra83
Varta Silver dynamic H3 köpte ja till min gamla S60 D5 Classic. Rätt mycket mer ork mot ett fulladdat fyra år gammalt Volvo original batteri. Ta inga chanser i vinter det är mitt tips. Har Ctek polar laddare men de gör inga underverk.
av Kryss70
AndS skrev:Ett blybatteri går inte sönder av en sådan urladdning, så koppla på en laddare gärna en som har rekonditioneringsfunktion och prova. Trodde faktiskt att bilens spänningskontroll skulle koppla bort ljusen, men parkeringsljus kanske ligger utanför den funktionen eller har du gjort specialkopplingar för ljuset som gör att du måste stänga av dem till 0-läge?
Bilen är helt orörd original, så enda felet jag har gjort är att inte vrida ljusomställaren.
Har aldrig hört talas om att det finns en kontrollfunktion som stänger av ljuset, det bör ju såklart finnas på alla bilar!
Eller en simpel tidsfunktion som gäller när motorn inte är igång.
Brukar ju normalt finnas en summer som talar om "hallå nu har du nog glömt något va!?" när dörren öppnas.... har för mig att det finns på Volvo ?:-/

Enligt vad jag "har läst på nätet" så blir det tydligen sulfat-beläggning på plattorna om urladdningen får pågå länge, vilket gör att batteriet har svårt för eller rent av aldrig accepterar laddström, skulle det lyckas så är det oftast under vintern som batteriet visar sig vara kasst.

Som jag fattar det behövs en puls-laddare och cirka en vecka eller mer under bevakning för att kunna rädda ett batteri.
av Kryss70
akterspegel skrev:Jag tänkte precis föreslå detsamma, koppla bort batteriet från bilen och anslut en CTEC eller liknande med rekondfunktion, dom kanske vägrar ladda batteriet om batteriet är för urladdat, hjälp då till med något annat för att höja spänningen ett ögonblick så laddningen startar, tex ett annat batteri eller en ointelligent laddare.
På min S60 som jag hade i 10år så bytte jag aldrig batteri trots att jag laddade ur batteriet fullständigt en handfull gånger, visst tär det på kapaciteten men den startade utan bekymmer i alla temperaturer, dock undvek jag att sitta längre stunder i bilen med fläkt och stereo igång när motorn var avstängd för att vara på den säkra sidan.

Ditt batteri borde överleva en sådanhär prövning.
Lite det jag tänker köpa mig fri från, att inte behöva oroa mig att belastningen kan döda batteriet när som helst.
Användarvisningsbild
av Vojje
Momentum skrev:Men herregud
Några startkablar
En snäll granne
En ordenligt biltur
Färdigt
Vad är det för fel med push-start?
av Kryss70
Vojje skrev:
Momentum skrev:Men herregud
Några startkablar